Date 1994-04-06
Publication De Standaard
Performance(s) Le voyeur • Snakesong Trilogy
Artist(s) Lauwers, Jan
Company / Organization Needcompany
Keywords seghers • guarda • apokalyps • lauwers • ontheiliging • uomo • parels • che • estetiek • estetische
Needcompany speelt Alberto Moravia
Toch is er een hemelsbreed verschil tussen
De fantasmen en verhalen worden daardoor nog meer ongrijpbaar en onbegrensd dan bij Moravia. In de tekst die Grace
Haar haren verbergen haar gezicht zodat alle aandacht gaat naar het vreemde kleed van parels dat ze draagt. Onwillekeurig word je gegrepen door de bizarre estetiek die een onuitsprekelijk verdriet schijnt te omhullen. Het tema fungeert in de voorstelling als een rode draad.
Dit is een goed voorbeeld van de ijle, uitgepuurde estetizering van de voorstelling. In
Lauwers trekt gracieuze, dronken makende cirkels rond het (zijn) onvermogen om het verlangen onder woorden te brengen of te vervullen. Aan de rand van die cirkels doemt de tegenvoeter van het erotisch verlangen, de dood, op. Tussen die twee uitersten opgespannen, zwelgt de voorstelling in de schoonheid. Elk nieuw beeld geeft die perverse fascinatie voor menselijke onvervuldheid nieuw voedsel.
Als in de laatste scène de akteurs
Ontheiliging
Midden in de voorstelling leest
Die wil om te zien, te beheersen en te ontheiligen, voert zijn gedachten met een fascinerende, grillige logika naar een vergelijking met het speurwerk van de kernfysicus. De "ontheiliging" van het geheim van de atomen leidt potentieel tot het einde van de wereld, zoals dat beschreven wordt in de
Terwijl Seghers de tekst van de
Binnen het decor van glanzend zwart gelakte coulissen, is het ook een schoolvoorbeeld van een ktisch-effekt. Zeer edele kitsch weliswaar, geen goedkope namaak. De hele teatrale ruimte gaat mee resoneren met de onpeilbare diepte waar Seghers' woorden in vallen. In die wonderbaarlijke ruimte kan de kijker zich duizendvoudig spiegelen aan zijn deerniswekkende staat van sterveling die dolend een onbereikbaar verlangen najaagt.
Jan Lauwers terrorizeert niet, maar verleidt met de schoonheid van het lijden. Paradoksaal genoeg lijkt dat het saaie bestaan op de koop toe even een dimensie van belangrijkheid, tragiek en mysterie te geven. Het is de definitie zelf van vermoeide, estetische romantiek.
Er zijn meer prachtige beelden in de voorstelling: de danskonfrontaties tussen
In het Luna-teater,