Date 1994-06-09
Publication De Standaard
Performance(s) La danse des pas perdus • Le rêve/pas perdu
Artist(s) Klinger, Monica • Blanco Principal, Carmen • Maridjan-Koop, Olivia • Patrizi, Livia
Company / Organization
Keywords patrizi • maridjan-koop • principal • klingler • sammarco • ennio • rêve • blanco • beproefde • schaduwspel
Teatrale effekten bij De Beweeging
ANTWERPEN -- Hoe groot het spektrum is van wat onder de noemer "dans" kan worden gevat, werd ook in het Festival
Het podiumvlak is herschapen in een reusachtige sneeuwvlakte. Tegen de achterwand doemen in het schaarse licht vier dansers op, drie vrouwen en een man. Oneindig traag zakken ze op de grond, en blijven daar bijna roerloos liggen.
Het motto van de voorstelling luidt: "In de onmetelijke monotonie van de ruimte verdrinkt de tijd, beweging van punt tot punt is geen beweging meer, en waar geen beweging is, daar is geen tijd".
Dat verlies wordt treffend geïllustreerd. Je ziet figuren waarvoor alle handelen automatisch doelloos is, als een bij voorbaat verloren gevecht om de tijd te verdrijven. Op het einde van de voorstelling komt nog zo'n treffend beeld. Af en toe klinkt een vrolijk wijsje, alsof een muziekdoosje met dansende popjes geopend wordt. Op die tonen brengen de dansers telkens per twee een klein, onbenullig dansje, dat even abrupt met de muziek stopt als het begonnen was.
Die associatie van het menselijke handelen met de futiele pleziertjes van muziekdoosjes of glazen sneeuwstolpjes, gekombineerd met het ontzettend trage ritme van de voorstelling is fascinerend.
Le rêve verwijst naar een kleine koreografie van Maridjan-Koop met
Koop en
Ze verdwijnen en verschijnen achter het van achter belichte achterdoek, zodat hun dubbelgestalte nog eens met schaduwen verdubbeld wordt.
Dan verschijnt
Een even vreemd kreatuur is
Aan alles zie je dat hier getrainde dansers met heel wat teaterbagage aan het werk zijn. Ze weten hoe ze een teatraal effekt moeten opbouwen, ze gebruiken beproefde procédés op een vrije en inventieve manier.
Dat is prettig om te zien, maar het heeft iets vrijblijvends. De beproefde wetten van het genre en de verwachtingen van het publiek worden op geen moment gebruuskeerd.
Beide voorstellingen zijn begin volgend seizoen opnieuw te zien,