Date 1995-02-22
Publication De Standaard
Performance(s) L'effraction du silence
Artist(s) Bouvier, Joëlle • Obadia, Régis
Company / Organization L'Esquisse
Keywords obadia • esquisse • bouvier • oorlog • uitgebroken • gezwollen • heft • ramp • stemming • taferelen
L'Esquisse piekert over nakende rampen
GENT -- Ik was nieuwsgierig het
In hun inleidende tekst geven
Dat is geen eenvoudige opgave, zeker niet wanneer je het gesproken woord niet gebruikt, maar de emotie direkt wil overbrengen via de aanblik van lichamen. De kans dat het opgeroepen beeld dan precisie mist, en zodoende vol clichés sluipt, is allerminst denkbeeldig. Om het publiek alvast in de juiste stemming te brengen wordt daarom een stevig beroep gedaan op het middel om emotie over te dragen: muziek en klank.
Een klankband van
De voorstelling is opgebouwd als een reeks taferelen, waarin wild her en der rondlopende mensen samenklitten en elkaar weer ontvluchten, afgewisseld met solo's en duetten. Vijf deuren, die vrij in de ruimte staan en verrold worden, staan voor het labyrint zonder werkelijke uitgang waarin de negen dansers verzeild zijn.
Veel van deze taferelen, zoals het duet van
Een scène als deze zit koreografisch en technisch bijzonder goed in elkaar, maar toch laat ze je koud. Een eerste reden ligt voor de hand: het beeld is erg voorspelbaar. Maar belangrijker wellicht is dat een echte spanningsboog in de voorstelling ontbreekt. De voorstelling is niets dan een aaneenschakeling van dit soort beelden. Er is geen dwingende struktuur die een moment als dit laat oplichten. Precies daarom krijgen al deze losse beelden al snel de bijsmaak van holle, gezwollen retoriek. Het staat niet slecht om heden ten dage als kunstenaar te tonen dat je je zorgen maakt over het geweld in de mens. Wat iets geheel anders is dan een werkelijk inzicht daarover tastbaar te maken.
"