Date 1995-12-01
Publication De Standaard
Performance(s) Kengir • Commencement • From the white edge of Phrygia
Artist(s) Childs, Lucinda
Company / Organization
Keywords kengir • phrygia • montague • sampler • edge • stephen • white • strenge • pauze • vibrerende
Koreografe Lucinda Childs boeit met uitgepuurde eenvoud
ANTWERPEN -- De koreografe
Verrassend is deze voorstelling niet. Al heel snel herken je de signatuur van Childs in de strenge, maar complexe architektuur van de bewegingsfiguren.
De danstaal zelf is vrij eenvoudig en sluit in haar opbouw vanuit een rechte romp dicht aan bij de klassieke bewegingstaal. Zelfs het aantal trajekten dat door dansers uitgezet worden is vrij beperkt. En toch slaagt Childs er telkens als geen ander in om vanuit die beperkte bouwstenen verbluffende figuren tevoorschijn te toveren.
In
De solo van Childs, op
Het merkwaardige van deze solo is dat Childs haar loopjes en lichte sprongen telkens als het ware inhoudt, dat zij de snelheid die ze ontwikkelt telkens op het laatste moment onderbreekt, door tegen de richting van de beweging in te gaan. Dat leidt tot biezondere beelden, zoals een zeer eigenaardige, maar bevallige wijze om het hoofd weg te draaien van de zin van de beweging.
Spiegel
From the white edge of
In het eerste deel van dit werk is het achterdoek bloedrood. De dansers verschijnen in bijna zuiver tegenlicht als schimmen. Twee figuren worden snel na elkaar getoond. Eerst zie je twee dansers die vanuit het midden van de scène in tegengestelde richtingen diagonaal wegbewegen, als spiegelbeelden. Daarna zie je twee andere dansers die op parallelle lijnen simultaan verschuiven.
Die twee simpele figuren groeien echter al heel snel uit tot een zeer complex spel, als ze over elkaar heen geprojekteerd worden, zich gaan vermengen, en vanuit de twee zijwanden van de scène tegelijk op gang komen met zeven dansers. De belichting wijzigt voortdurend op subtiele wijze. Soms lijkt het alsof de verschillende bewegingsgolven tegen elkaar opbotsen en elkaar tot staan brengen; vijf dansers staan plots tegenover elkaar als snel vibrerende staande golven. En dan gaat het weer door.
Nadien volgt een tweede deel waar de scène plots donkerblauw
Nog te zien tot 2 december om 20u, in de