Date 1996-04-23
Publication De Standaard
Performance(s) FinIShed Story • The emperor Jones
Artist(s) LeCompte, Elizabeth
Company / Organization Wooster Group
Keywords story • jones • finished • emperor • valk • neills • fish • dafoe • neill • vawter
Wooster Group zet publiek subtiel op verkeerde been: Nieuwe bewerkingen van Tsjechov en O'Neill met veel spelplezier en toewijding gebracht
Oorspronkelijk waren ze als een
Het stuk wordt gespeeld door een rondtrekkend gezelschap van klassieke
Dat leidt tot de vondst om Drie zusters te gaan spelen, zonder dat ze ook maar een jota snappen van hoe zo'n tekst functioneert. Het resultaat is een voorstelling waarin je nog net de draad van het verhaal kan volgen, maar van alle "inhouden" die wij verwachten, blijft bar weinig over. Dat gat wordt dan weer gevuld met rituele handelingen waar wij geen hoogte van krijgen.
Het tweede raamverhaal veroorzaakt zo mogelijk nog meer vervreemding. Op schermen rond de scène wordt in flarden een op het eerste gezicht bloedserieuze, maar in al zijn onbenulligheid hilarische documentaire over deze groep gebracht.
Aapjes
We worden overstelpt met allerlei weetjes over de acteurs: een soort aapjeskijken dat als "interessant" kan doorgaan. Als uitsmijter krijg je dan een reeks andere video's waarin we de "echte", zeg maar larmoyante, Tsjechov zien. De briljante eindscène waarin
In een ragfijne structuur, vol onverwachte, prachtige vondsten en met een buitengewoon samenspel van videobeelden en theater stelt LeCompte een aantal belangrijke vragen. Wat betekent theater eigenlijk nog? Zijn we nog in staat het zuivere spel te waarderen, zonder telkens de vraag te stellen naar wie er "achter" de acteur zit? Begrijpen we zelf onze klassieke stukken nog wel, of zijn we er zo van vervreemd dat enkel een gedegenereerde vorm (het soap-acteren) een soort begrip simuleert? Verdragen teksten als die van Tsjechov dit wel? De vragen worden impliciet gesteld, antwoorden komen er niet. Maar het spel zelf wordt wel gered. Meer moet dat eigenlijk niet zijn.
Rechtlijnig
Valk, met een zwart-geschminkt gezicht als een speler uit een "black-and-white-minstrel-show", speelt als vrouw de zwarte Bratus Jones. Na een moord werd hij tot levenslang veroordeeld, maar hij wist na een tweede moord op een cipier te ontsnappen.
Door inwoners van een
Overgevoeligheid aan beide zijden van de rassenbarrière (political correctness inbegrepen) stelden het stuk in een slecht daglicht, zodat het nauwelijks nog gespeeld werd.
De Wooster Group rotzooit met al die gevoeligheden, bijvoorbeeld aan de hand van het overgemaniëreerde dialect van
Daardoor zet de voorstelling je plots aan het denken over je eigen denkbeelden over racisme, andere rassen, politieke correctheid enzovoort.
En weer gebeurt dat met een finesse van acteren en ensceneren en een mate van spelplezier en toewijding die hier zelden te zien zijn.
"The hairy ape" van