Date 1996-05-18
Publication De Standaard
Performance(s)
Artist(s) Ritsema, Jan
Company / Organization
Keywords messiaen • kopnaad • dansen • quatuor • slimmigheden • danstechnische • solo-dansvoorstelling • belegerde • zélf • danspogingen
Jan Ritsema danst als een kleine jongen
En ook: we zijn het zo gewoon om danstechnische perfectie te zien, dat we als het ware gereduceerd zijn tot kijkers zonder lichaam. We zijn vergeten dat er ook op een andere dan een technisch perfecte manier kan gedanst worden, en dat we dat zélf zouden kunnen. Wat hier zichtbaar wordt is het immense plezier dat dansen kan brengen.
Op een ondefinieerbare manier is dans een quasi-direct uitvloeisel van gemoedsbewegingen. Kinderen kunnen dat heel goed: met her en der geleende of zelf geïmproviseerde bewegingen maken zij hun eigen balletje op geliefde muziek. Eventjes gaan zij op in een droomwereld van lichtheid, beweging en klank. Zo'n formeel naïef dansje vertelt dan een wonderlijk complex verhaal.
Toen
Ritsema's concrete motivatie voor deze solo en de muziek van
Tijdens het werken aan
Een tweede ervaring met de nabijheid van de dood spoorde hem aan dit waagstuk aan te pakken. Na een bezoek aan het belegerde
"Ik geloof dat ik daar nu niet meer bang voor ben. Niet dat ik zou willen doodgaan. Integendeel, ik heb een fantastisch leven, maar de angst is weg. Vanuit die vaststelling heb ik gekozen voor de muziek van
"Achteraf heb ik deze muziek, op uitdrukkelijke vraag van de weduwe van
Het genot van dansen, bedenkt Ritsema, is dat een beweging een beweging is. Dans is in zekere zin altijd waar, ze liegt niet; je kan er geen slimmigheden mee uithalen, ermee marchanderen zoals met taal. Dat gevecht met de taal dat zich in elke regie voordoet, vervalt hier."
Nog te zien in