Date 1996-05-25

Performance(s)

Artist(s)

Keywords aanlerenmoderneavonddansenhandjehuppelpasjesmassavertiermonitorentelevisieploegenaigus

"Le bal moderne": leuke dansles met een vleugje nostalgie

BRUSSEL -- Het moet er niet altijd bloedernstig aan toegaan in de kunst, moeten de organisatoren van KünstehFESTIVALdesarts gedacht hebben toen ze "Le bal moderne" programmeerden. Een avond waar inderdaad niets te doorgronden valt, maar wel veel plezier aan te beleven is. Op één voorwaarde: je moet zelf willen meedoen, want de opzet van de avond is dat vier choreografen het publiek een dans aanleren die het dan naar best vermogen zelf moet uitvoeren.

De eerste avond in de nieuwe dansateliers van P.A.R.T.S. (de choreografie-opleiding opgericht door Rosas) werd druk bezocht, niet alleen door aspirant-dansers, maar ook door televisieploegen. Dachten zij daar vermakelijk gestuntel te registreren, of meenden zij dat dit programma het enige was dat de kijker kan bekoren?

Hoe dan ook, al zijn de dansen lang niet zo makkelijk als het programmablaadje van de avond wil doen geloven ("zelfs uw overgrootmoeder kan het leren"), de choreografen doen er alles aan om de dansen methodisch aan te brengen, en monitoren verspreid in de zaal steken een handje toe als het niet lukt. Bij aanvang wordt iedereen ook op het hart gedrukt dat het erom gaat plezier te beleven, en niet om het beter te doen dan een ander. Het aardige is trouwens dat de dansen een rijkere fantasie hebben dan de obligate huppelpasjes, en niet alleen leuk zijn om te doen, maar ook om te zien. De avond wordt dan besloten met een "echt" dansfeest met DJ Jeff

"Le bal moderne" is doortrokken van een lichte nostalgie naar vroegere tijden, de tijd van (stijl-)danslessen, "bal populaires" en ander ongedwongen massavertier. Dat zie je ook in het logo van "Le bal moderne": de grafiek verwijst ondubbelzinnig naar de jaren '50. Het idee voor dit "bal" komt van Michel Reilhac, directeur van de Parijse videotheek. Zijn organisatie "Les arts étonnants" zoekt naar evenementen die het publiek laten participeren. Hij wil zo ijveren voor een andere verstandhouding tussen publiek en kunstenaars. In dit geval de vier choreografen Frédérique Chauveaux, Jean-Michel Aigus, Loïc Touzé en het duo Eric Delpech en Gaëlle Courtet. En het werkt ook onmiskenbaar bevrijdend om voor eens niet gedwongen passief toe te kijken, maar de subtiliteiten van de choreografie "aan den lijve" te ondervinden.

Een waarschuwing: als je alle dansen wil leren, en bovendien het feest wil meemaken, moet je behoorlijk wat tijd voorzien. De vier dansen hebben pas tegen middernacht de revue gepasseerd.

"Le bal moderne" vindt nog vier maal plaats in de loop van het festival op verschillende locaties. Zie festivalkalender. "Le bal moderne" zoekt nog een twintigtal mensen die als monitor een handje willen toesteken bij het aanleren van de dansen.