Date 1996-09-21
Publication De Standaard
Performance(s) Arbre de Té
Artist(s) Margarit, Angels
Company / Organization Mudances
Keywords bomen • margarit • trivialiteit • catalunya • arbre • catalanen • betekenisdwang • -bloesems • overkomst • warm-rood
Mudances overstijgt amper anekdotiek
GENT --
Kwaliteiten die de overkomst naar
Het dansensemble bestaat niet uitsluitend uit
Die bomen bepalen wel op een bijna hinderlijk-nadrukkelijke manier het scène-gebeuren. Ze zijn het bindteken van een reeks losse improvisaties, voor het overgrote deel solo's en duetten, afgewisseld met een drietal verhalen van dansers. Zowat voor elk scènetje worden ze anders geschikt, wat aan het gedoe met bomen buitensporig belang verleent.
Nu hebben deze bomen voor
Trivialiteit
Het heen en weer schuiven met de bomen, om nu eens een bosje, dan weer een pleintje of een straatje te vormen, is symptomatisch voor het falen van deze voorstelling om het anekdotische te overstijgen. Elke vondst heeft een zekere voorspelbaarheid of trivialiteit, geen enkel beeld doet geloven dat het werkelijk noodzakelijk was in een bepaalde scène op een bepaald moment. Het openingsbeeld is daar een goed voorbeeld van: drie dansers zitten ingepakt als rupsen in een cocon van papier, wachtend om zich te ontpoppen. Volkomen voorspelbaar, gezien het thema van de voorstelling.
De combinatie van een boodschap en een zekere trivialiteit in de uitwerking, wijzen op een verlangen om het publiek niet zozeer iets te tonen, iets te laten beleven, als wel om het te charmeren. En dat lukt af en toe vrij goed, bijvoorbeeld in kleine sketches met een licht humoristische ondertoon.
Het is vooral in de uitwerking van de solo's dat
Maar die goede momenten kunnen het geheel niet aaneenrijgen tot een overtuigend werkstuk. Door de vele bomen (scènetjes en vondstjes) zie je het bos niet meer.
"