Date 1996-10-25
Publication De Standaard
Performance(s) Nuit
Artist(s) Monnier, Mathilde
Company / Organization
Keywords nuit • panelen • mathilde • oplevert • improvisaties • droomlandschap • spontaniteit • fout- • cunninghaim • perspectiefwisselingen
Droomwereld Monnier uiterst geraffineerd
ANTWERPEN --
Het is alweer enkele jaren geleden dat de
Nuit is geen dansvoorstelling met een "
In veel opzichten blijft de dans zuiver abstract. Toch kan je Monnier in niets vergelijken met de abstractie van een klassieke choreograaf of met
Je zit er vaak met open mond naar te kijken. Meestal is er veel te veel tegelijk gaande, zodat je noodgedwongen keuzes moet maken in je kijken. Verbijsterd moet je achteraf vaststellen dat je nauwelijks kan navertellen wat je gezien hebt. Niet omdat het zo snel of virtuoos is -- al zijn een aantal dansers dat wel -- maar omdat de voorstelling te grillig is en geen overkoepelend beeld oplevert van waaruit je alles kan duiden en plaatsen.
De vreemde magie van Nuit bestaat erin dat die grilligheid en onduldbaarheid geen frustratie opleveren. Op een bepaalde manier heb je het gevoel dat er echt iets verteld wordt, dat dit op een mysterieuze manier ergens over gaat.
Het uniform zwarte scènebeeld, waarboven drie gekromde zware panelen dreigend hangen, roept een droomlandschap op. De verlichting is in een voortdurende strijd gewikkeld met deze panelen, wat verrassende perspectiefwisselingen en clair-obscur effecten oplevert. De kostuums, met mouwen die te lang zijn, de pakken die het halve lichaam bedekken, onderstrepen het averechtse, eigen karakter van de wereld die we zien.
Monnier maakte een choreografie die intellectueel en emotioneel erg bevredigend is.