Date 1996-11-28

Publication De Standaard

Performance(s) Carte Blanche

Artist(s) Sarrokh, Abdelaziz

Company / Organization HushHushHush

Keywords sarrokhtafereeltjescarteblanchemixopgeraaptprzybylekzaïrezenparelsnoerhushhushhush

Te veel verhaaltjes

Carte Blanche is een sympathieke voorstelling. Je ziet dansers die nog niet volledig professioneel gevormd en gekneed zijn, zodat hun natuurlijke uitstraling prominent en bijna onvervormd aanwezig is op scène. Voeg daarbij de leuke mix van vele nationaliteiten -- Belgen, Zaïrezen, Marokkanen, Polen -- en het kan niet meer stuk. Met als toegevoegde waarde dat deze mix de suggestie wekt dat de voorstelling iets kan zeggen over "multiculturaliteit".

Toch overtuigt de voorstelling als geheel maar moeilijk. Ze is een parelsnoer van mooie momenten, afgewisseld met heel wat verveling. Hoe is dat te verklaren?

Het materiaal van regisseur Abdelaziz Sarrokh lijkt vaak recht van de straat opgeraapt: de verbluffende breakdance van Khalid Benaouisse en de vier dansers van de groep Break Sensation bijvoorbeeld. Dans die tot het domein van het sociale behoort, niet omdat hij iets zegt over de wereld, maar omdat hij middel is om er een plaats te bevechten, om zich in de kijker te werken.

Mutatis mutandis geldt dat voor alle dans. Ook voor klassieke, westerse dansen en alle exotische dans, hier uitgevoerd door drie vrouwen. Dans construeert altijd ook sociale verhoudingen, is een ontmoetingsruimte op de neutrale grond van een bepaalde bewegingscode.

Als Sarrokh verschillende danscodes tegen elkaar laat opbotsen in een groep, is dat dus op zich een rijk en interessant gegeven. Vooral door de sterke inleving van de dansers (prachtige soli van de Poolse Magdalena Przybylek bijvoorbeeld).

Maar Sarrokh laat deze abstracte botsing overvleugelen door vele anekdotische tafereeltjes. Te beginnen met het kaderverhaal: een wagen die "in the middle of nowhere" strandt met pech.

Die tafereeltjes verduidelijken niet hoe mensen, met hun bagage, omgaan met hun aanwezigheid op een podium, zodra ze geconfronteerd worden met andere modellen. Ze voegen alleen veel clichébeelden en goedbedoelde boodschappen toe.

Zo drukken ze het waarlijk interessante naar de achtergrond: de ondefinieerbare lichamelijke eigenaardigheid van de dansers, die ons kan leren zien hoe "de ander" verschijnt en zich toont. Dat is nochtans meer authentiek multicultureel dan makkelijk verzonnen verhaaltjes.

"Carte Blanche" door HushHushHush. Vooruit, 26 november. Uitgebreide tournee (03-286.88.20).