Date 1997-02-24
Publication De Standaard
Performance(s) De winter onder de tafel
Artist(s) Topor, Roland
Company / Organization KVS
Keywords dragomir • florence • michalon • schoenlapper • onderhuurder • onschuld • sandrine • ligtvoet • tafel • eggers
Onschuldig sprookje met goede afloop : "De winter onder de tafel" van Roland Topor
Het hele stuk speelt zich af in de "topos" bij uitstek van het romantische sprookje, de zolderkamer vol boeken. Ook het seizoen is niet toevallig: de winter, waarin het "volle leven" een sluimerend bestaan leidt. Hier woont de vertaalster
Naar de beschrijving van Topor aantrekkelijk, onder andere met een aanbiddelijk kindergezichtje en vooral fantastische benen. Haar karakter: natuurlijk, onschuldig, onbedorven. Om de eindjes aan elkaar te knopen -- want uiteraard wordt dit onschuldige wicht door perfide uitgevers onderbetaald voor haar gewetensvolle arbeid -- verhuurt zij de ruimte onder haar tafel aan een sympathieke en verlegen emigrant-schoenlapper,
Deze onwerkelijke constructie, de fictie van twee strikt gescheiden levens boven en onder de tafel, wordt door beiden perfect in stand gehouden, niet in de laatste plaats door dubbele symbolische ruil:
Wat ze werkelijk uitwisselen is minder evident. Dat de schoenlapper voortdurend op de schoenen en de benen van zijn hospita zit te kijken (en die schoenen tersluiks ook een nieuwe glans verleent) is in alle geval het reële gevolg van deze buitenissige situatie.
Hier gaat de blik van de toeschouwer een belangrijke rol spelen: hij verdubbelt dit gedwongen voyeurisme. Hij kan het genot van de schoenlapper detecteren, het latente fetisjisme of voyeurisme al dan niet onderkennen. Hij ziet ook wat
Huurder en onderhuurder zitten verwikkeld in een spel van uitstel en verplaatsing, en Topor strooit kwistig dubbelzinnige tekens rond die dit spel van suggestie -- bijvoorbeeld het bloempotje dat als geschenk tussen de benen door overhandigd wordt -- en ontkenning -- de tafelsituatie maakt een andere wijze van overhandiging moeilijk -- opvoeren. Het enige wat duidelijk wordt is dat het verlangen van deze twee een uitstel van verlangen is.
Het verhaal wordt onder spanning gezet door de introductie van drie andere figuren. Twee ervan,
De manier waarop de hoofdrolspelers de rol letterlijk belichamen doet het dragend idee van deze voorstelling -- een leuk spel met de clichés van het sprookje -- maar half slagen. In tegenstelling tot
Het kantelt voortdurend naar, het zuivere cliché van de onschuld. En dat ondanks de vele voorzetten van de regie van Topor. Dat is een beetje spijtig, al is het niet ondenkbaar dat de voorstelling nog groeit in haar looptijd.
Tot 9 maart, 20 uur, zondag om 15 uur, geen voorstelling maandag en dinsdag, 02-217.69.37.