Date 1997-07-28
Publication De Standaard
Performance(s) Le visage d'Orphée
Artist(s) Py, Olivier
Company / Organization
Keywords orpheus • visage • sm-hoer • orphée • musée • beeldhouwer • sterren • document • bericht • overmaat
Olivier Py presenteert fabelachtige ramp in Avignon
Na ongeveer twee uur vertelt de beeldhouwer Musée (
Le visage
Samen gaat deze groep uitverkorenen onderweg om een nieuwe wereld te stichten, onder het motto: wij zijn kinderen van de aarde en de sterrenhemel. Dat is ongeveer de strekking van dit stuk, dat van begin tot eind stijf staat van de pseudo-diepzinnigheden en zedenpreken. Het heeft daarmee verdacht veel weg van sterk belerend kindertheater.
Dat effect wordt nog versterkt doordat Py het nodig oordeelde om zijn diepzinnigheden steeds in een "luchtige" vorm te presenteren. Begrijp: elk statement wordt gedemonstreerd door een oeverloze reeks fratsen en grollen, met tussendoor ook een ernstige en diepzinnig-ontroerende monoloog.
Een voorbeeld uit de talloze: bij een archeologisch onderzoek duikt een belangrijk bericht uit vervlogen tijden van Orpheus op. Maar de domme wetenschappers die de ontdekking doen, staan uiteraard niet open voor de hoge spirituele waarde van dit document. Py stelt ze daarom voor als vier quasi-identieke kale mannetjes, met stofjas en een zware hoornen bril, die een eindeloze achtervolging inzetten om het begeerde document te ontfutselen aan de ene "goede" archeoloog. Je moet het gezien hebben om de banaliteit en de voorspelbaarheid van deze scène te kunnen geloven.
Overschreewd
Komt daar nog bij dat de acteurs voor het overgrote deel zo goed als geen komisch of anderszins dramatisch talent hebben. Zichzelf overschreeuwen wordt systematisch verward met "grappig" of "ontroerend" doen.
Het gevolg van al deze vondsten is, tot overmaat van ramp, dat de voorstelling oeverloos lang duurt: de eerste pauze viel na zowat drie uur spel. U zal het mij wellicht vergeven dat ik deze beker niet tot het einde leeggedronken heb, en het deel na de pauze gelaten heb voor wat het was. Zoals een groot deel van het publiek trouwens.