Date 1997-11-14
Publication De Standaard
Performance(s) Just Before
Artist(s) De Keersmaeker, Anne Teresa
Company / Organization Rosas
Keywords stella • campbell • grondlaag • olivan • uitgewerkt • bruce • roberto • lichtheid • degene • reich
Virtuoos vlechtwerk van bewegingen: Munt brengt nieuwe choreografie van Anne Teresa De Keersmaeker
Deze opening verwijst, door de expliciete particuliere presentatie van elke danser, naar vroeger werk van Rosas. Ook in Stella werd de choreografie sterk toegeschreven naar de persoonlijkheid van de dansers. Toen uitsluitend vrouwen, en dat verschil is niet onbelangrijk. Stella was een bijna microscopische analyse van hoe vrouwen gedwongen worden te verschijnen in de blik van een man.
Het blikveld van Just before, waarin vijf mannen staan tegenover zeven vrouwen, is net het tegendeel: een bijna panoramisch beeld van het menselijk bedrijf dat veel minder schuurt en knarst dan Stella. In plaats daarvan komt een breed uitgewerkt, uitzonderlijk virtuoos gecomponeerd vlechtwerk van bewegingen en gebaren dat je twee en een half uur lang overdondert.
De overheersende indruk van het werk, dat zich nauwelijks laat samenvatten, is er een van doorgedreven stilering en uitpuring. Een effect dat nauw verbonden is met het thema van deze voorstelling: de herinnering en de parten die ze ons speelt. De aanzetten van verhalen die de dansers bij de aanvang opdissen, zijn eigen herinneringen, hoewel degene die vertelt niet noodzakelijk degene is van wie het verhaal afkomstig is. Zo werkt
Lichtheid
Zo wordt een grondlaag van herhalen en herinneringen geweven, een,door de dansers gedeelde ervaring, waar langzaam de kleine ongerijmde details uit weggefilterd raken -- al duiken ze her en der met onvermoede kracht weer op. Geen verhaal heeft nog een absolute kracht, zoals blijkt uit de woordenwisseling tussen
Een analoog verhaalis te vertellen over de bewegingstaal van de dansers. Uit het aangedragen materiaal ontstaat al snel een grondlaag van bewegingen die niet meer de scherpe kantjes en directheid van het onwillekeurige gebaar hebben, maar uitgezuiverd zijn tot een taal die van haar zwaarte en onbeholpenheid ontdaan is. In de plaats komt een "lichtheid en vitaliteit", zoals het programmaboekje het precies uitdrukt, die in zich nog wel de sporen draagt van de oorsprong van de bewegingen, maar die oplost in een zich schijnbaar spontaan ontwikkelend spel van vernuftige structuren.
Voorbeelden te over, gaande van een herneming van een fragment uit
Wat me brengt op de belangrijke rol van de percussie in dit spel van uitzuivering en verdichting. Muziek van
Nog te zien tot en met zondag telkens om 20.30 u in de