Date 1997-12-11

Performance(s) Indiaten

Artist(s) Bouvier, JoëlleObadia, Régis

Company / Organization Compagnie L'Esquisse

Keywords bouvierobadiaesquissejoëllebelangrijkheidoedipusthematiekzakzetelongezondrégis

Over Oedipus, Iocaste en de anderen

Het Franse dansduo Joëlle Bouvier en Régis Obadia, artistieke leiders van de Compagnie l'Esquisse maakt op gezette tijden een duo voor zichzelf om nieuwe artistieke paden te verkennen. Indaten is zo'n werkstuk. En om maar met de deur in huis te vallen: het is mij helemaal niet zo duidelijk wat er nu nieuw is aan deze voorstelling. Niet in vergelijking met vroeger werk van dit duo, en al helemaal niet in het licht van de huidige dansproductie.

Indrukwekkend is het anders wel. Er is het imposante decor van staalplaten bijvoorbeeld. Ze bakenen een massieve achterwand en donkere dansvloer af; een reusachtig paneel uit de achterwand is echter opgehesen boven een zakzetel die in de vrijgekomen opening staat, klaar om iedereen die daar gaat zitten te vermorzelen. In het licht van de thematiek van deze voorstelling, het Oedipus-drama, een wel bijzonder veelzeggend beeld. Dat het over de binding tussen moeder en zoon gaat, wordt ook anderszins overduidelijk onderstreept: een rode navelstreng met microfoon eraan vormt letterlijk en figuurlijk de rode draad van de voorstelling.

Kortom: hier zal niet gelachen worden. Dat blijkt ook uit de dans die niet terugdeinst voor nog maar een getormenteerde wrong of pijnlijke uitdrukking meer. Allemaal goed gedaan en af en toe zelfs behoorlijk inventief. Maar o zo voorspelbaar. Vrij schaamteloos exploiteren Bouvier en Obadia het aura van ernst en belangrijkheid dat de scène aan elke actie verleent om hun actie een zweem van diepgang en belangrijkheid te verlenen.

Dat alles kan echter moeilijk verhelen dat veel van de scènes, en vooral veel van de vondsten (plasticfolie als dodenmasker, een masochistisch gebruik van sigaretten...) een hooguit anekdotische relevantie hebben. Wat dit alles aan de thematiek van Oedipus of aan de danskunst toevoegt, lijkt daarbij minder relevant dan het feit dat dit stuk de beide dansers de mogelijkheid biedt op hun voordeligst te schitteren.

Pour épater les bourgeois komt een stemkunstenares, Martine Viard, af en toe het gebeuren opluisteren met zeer ongezond klinkend gegorgel en gekrijs. (Griekse drama's hebben een koor, weet u wel). Maar dat kan het stuk echt niet redden.

Compagnie L'Esquisse, Joëlle Bouvier en Regis Obadia. Vooruit Gent, dinsdag 9 decemben 1997.