Date 1997-12-13
Publication De Standaard
Performance(s) L'air pur
Artist(s) Van Gorp, Bert
Company / Organization
Keywords kermissfeer • mechanische • pur • air • sean • pop • verst • suikerspinnen • landloper • shenton
Bert Van Gorp brengt uitgelaten kermissfeer: Muziek drijvende kracht in "L'air pur"
Het stuk valt uiteen in een negental korte schetsen met telkens een eigen kleur en sfeer. Nog voor de voorstelling zien we van Gorp als een houten klaas voor het gesloten doek staan. Dof gedreun als van een hart geeft het ritme aan van de stramme armzwaaien die hij maakt. De suggestie van een mechanische pop wordt nog versterkt door de kleine verchroomde mechaniekjes -- perpetuum mobiles in bibelot-formaat -- en metronomen die voor op de scène staan.
Als het doek opgaat zie je een dubbel filmbeeld waarin een woest rondtollende camera dreigende wolkenstapels en flitsen landschap laat opduiken. Als een verwaaide landloper zien we van Gorp hierin opduiken, terwijl vanuit een hoek van het beeld een vinger hem aanwijst.
De sombere sfeer van deze beelden slaat echter snel om als de andere dansers ten tonele verschijnen. Behalve de Engelse
Suikerspin
Die uitgelaten kermissfeer en het thema van de mechanische pop zal de voorstelling niet meer echt verlaten. Van Gorp blijft hierbij vaak afzijdig in de actie. Hij volgt als regisseur-kermisbaas de actie in de zijlijn, terwijl hij suikerspinnen maakt. De andere drie laten zich echter niet onbetuigd, en hun danswerk heeft vrij merkwaardige kwaliteiten.
De manier waarop ze dansen kan je immers allerminst academisch noemen, maar heeft een soort jongensachtige heftigheid en enthousiasme. Eenvoudige, haast gymnastiekachtige figuren die ze unisono uitvoeren worden afgewisseld met solo's die hun inspiratie zowel uit het beeld van mechanische poppen en machines als uit populaire dans halen. De muziek vormt de
Nog te zien in de