Date 1998-02-24
Publication De standaard
Performance(s) Tremolo-Tremolo! • 100 Mouvements • Passomezzo • Excerpts from Kyr
Artist(s) Sabatés, Joaquin • Naharin, Ohad • Gaudreau, Joaquin
Company / Organization Batsheva Ensemble
Keywords batsheva • sabatés • dorpsplein • passomezzo • kyr • tremolo-tremolo • ohad • naharin • israëlische • lynda
Staalkaart van jong danstalent uit Israël
De Israëlische Batsheva Company is een naam die klinkt als een klok in de danswereld. Weinigen weten dat er ook een "Batsheva Ensemble" bestaat, zowat de jongerenafdeling van het grote gezelschap. Door geldgebrek wordt deze groep met jongeren van 18 tot 22 jaar, de meesten net afgezwaaid uit het Israëlische leger, binnenkort opgedoekt. In
Drie organisaties leverden elk een choreograaf voor deze avond.
Door de grote verschillen tussen deze bijdragen had de voorstellingen in haar geheel veel weg van een "bonte avond" met voor elk wat wils, met ruime kansen om de de grote kracht en versatiliteit van de dansers in het licht te stellen. Die kwaliteiten bleken ook volop aanwezig: de jonge performers bleken stuk voor stuk over een technisch niveau te beschikken dat hier te lande soms ver te zoeken is in middens van de moderne
Dorpsplein
Sabatés Tremolo-Tremolo! was een prettige opener. Een choreografie met veel theatrale elementen en knipoogjes naar het publiek. Sabateé toont de dansers eerst als een massief blok, een koor dat plots uiteenvalt. Als op een dorpsplein voeren dan telkens enkele dansers een klein verhaaltje op, terwijl de anderen in de achtergrond toekijken en zingend en musicerend commentaar leveren. Een stuk dat het vooral moet hebben van leuke dans- en theatervondsten en de bravoure van de dansers.
Bij
De dansers staan op een lijn achter op het kale podium. Twee van hen komen naar voor om nadrukkelijk een deel van hun lichaam te tonen: een stuk huid, een buik... Op de achtergrond wordt deze demonstratie beantwoord met grillige, ineengezakte poses van de andere dansers. Na dit beginbeeld worden eerst door de mannelijke dansers, daarna door de hele groep een reeks bewegingen en lijnen aangezet, die vervolgens - en dat is erg merkwaardig om te zien - op een bijna mechanische manier op elkaar "aangesloten" worden. De voorstelling heeft zo nog het meest weg van een abstract vormonderzoek in honderd beelden.
In '
Allerlei interpretaties van bewegingen en klanken, godsdienstige, politieke, psychologische en historische, lopen hier op een