Date 1998-03-27
Publication De Standaard
Performance(s) Duo • The The • Artifact II • Of any if and
Artist(s) Forsythe, William
Company / Organization Ballett Frankfurt
Keywords bürkle • artifact • onverhoeds • ruimtelijke • san • positie • wiiliam • guideroni • neersmakkend • causey
Forsythe meester in beperking: Ballett Frankfurt met vier duo's te gast in deSingel
Uit het beperkte gegeven van twee dansers op een speelvlak weet
Het
Duo is een stuk voor twee vrouwen. De zwarte body met doorschijnend bovenstuk die ze dragen zet, ondanks de gelijkenis door het kostuum, de verschillen tussen de ranke, magere
De virtuositeit van dit koele, zuiver geometrische stuk, zit echter niet alleen in de choreografie, maar ook in de inventiviteit van de complexe ruimtelijke figuren die de twee danseressen vanuit een punt in de ruimte uitzetten. Je aandacht wordt voortdurend heen en weer geslingerd tussen het uitrafelen van een motief en het volgen van de grote lijnen, die vanuit een ruggelings liggende positie omhoog gaan.
Deze dans verlaat de vloer zo goed als niet: bijna het hele stuk speelt zich af in zittende positie. Die vreemde keuze blijkt echter een uitgekiende regie van de kijkersblik. Je wordt gedwongen te kijken naar de articulaties van ledematen en lichamen in beweging vanuit die beperkende positie, en dat is op een soms griezelige, en elders weer erg grappige manier fascinerend. Zoals de tengere
Pas in de twee volgende stukken, het tweede deel uit Artifact en Of any if and ontplooit Forsythe het volledig gamma van scenische mogelijkheden. Scenografie en belichting gaan een grote rol spelen in de ruimtelijke bepaling van de dans. Want in de eerste twee stukken, realiseer je je achteraf, is het louter de beweging die de bijzonder sterke ruimtelijke werking van de dans bepaalt. Ook het arsenaal aan choreografische strategieën is er gevoelig groter.
Het mooiste, en meest complexe werk van de avond, was zonder twijfel Of any if and. Van rechts naar links gelezen, lijkt die titel wel iets te betekenen, als een zin die helaas onderbroken is, zodat je naar de ware toedracht het raden hebt. Net zo is het met de trekken, waaraan woordcombinaties op bordjes opgehangen zijn, en die op gezette tijden als een woordenstorm naar beneden zakken. Ook daar kan je blijven zoeken naar een of andere samenhang. Die wordt bovendien nadrukkelijk gesuggereerd door twee lezers die op stoeltjes naast manshoge luidsprekers een tekst voorlezen, ook al is die onverstaanbaar.
Hetzelfde geldt voor de dans, een zo complex gearticuleerde samen-"spraak" van