Date 1998-05-27
Publication BRUSSEL Multum in par-
Performance(s) ding was een auditie waar-
Artist(s) verrassende onderneming
Company / Organization van Pierre Droulers. Aanlei-
Keywords ser • dan- • daagden • dansvlak • solist • aan- • plaatsje • interactie • groep • klei-
Pierre Droulers zet dansers in matrix
voor een massa dansers op-
daagden. Het KunstenFESÏÏ-
VALdesArts ging in op Drou-.
Iers' idee om met dit braak-
liggend terrein, dit onont-
gonnen talent iets aan te van-
gen.
en choreograaf die in
jaren stukken creëert voor klei-
ne bezetting. Deze keer maakt
hij een stuk voor 23 (!) dansers.
Tijdens een auditie zocht hij er
twee nieuwe, maar er daagden
er 120 op. Een veeg teken dat
heel wat dansers weinig kunnen
optreden.
Droulers heeft een punt als hij
het gebrek aan spedkansen
voor jonge dansers onder de
aandacht brengt. Wie de podi-
umkunsten volgt, weet dat er
door de werkwijze van media
en kunstprogrammatoren een
toenemende concentratie ont-
staat op steeds minder blikvan-
gers. Voor anderen wordt het zó
moeilijk om een plaatsje onder
de zon te verwerven.
Dat Droulers de structuur van
zijn gezelschap opengooit om
vele jonge dansers een kans te
geven zich te laten zien, ver-
DANS
dient dus alle sympathie en lof.
De vraag is of dat ook artistiek
iets oplevert
Uitgangspunt is dat elke dan-
ser een tweetal minuten krijgt
om iets te tonen. De groep kan
daar op een of andere wijze op
reageren. Daarna neemt een
groepsbeweging het dansvlak
weer in beslag, verdwijnt die
ene danser en komt een andere
tevoorschijn;
De choreograaf blijkt bijzonder
inventief in het vormgeven van
dit simpele principe. Bij de aan-
vang kruipen de dansers als het
ware uit het behang. De ene
maakt tekens om nadrukkelijk
aandacht te krijgen, de andere
zoekt zich, als een licht achter-
dochtige auditiekandidaat, een
plaatsje aan de rand van de
vloer.; ; - -""' '" :* '
Pas later ontwikkelt zich een
zeker systeem, waarbij de groep
inTèen grote/cirkel rond het
midden : de solist van de
bühne begint te wandelen of te
hollen. Maar ook dan wordt
bijna telkens ingespeeld op wat
de solist aan het doen is.
De interactie tussen groep en
individu vertoont per geval al
even grote verschillen. Iemand
als
bijvoorbeeld in om lange tijd
een groot deel van het dansvlak
te monopoliseren, door andere
dansers daadwerkelijk mee te
slepen, en zo een echte groeps-
beweging met veel opeenvol-
gende sequenties op gang te
zetten. Anderen, zoals
hun draai in de groep. Dat uit
zich in een verstilde, nauwelijks
merkbare aanwezigheid.
De kwaliteit van de voorstel-
ling is daarmee ook de zwakte
ervan: what you see is what
you gef*. Hoe handig Droulers
ook inspeelt op de kwaliteiten
en sterktes van zijn dansers, de
voorstelling is en blijft een soort
collage. De collage is hier echter
geen vorm die bekende beelden
plots in een onverwacht dag-
licht stelt, zoals het in beelden-
de kunst vaak toegepast werd.
Het principe hier is dat van de
matrix, het cement dat steen-
korrek aaneenüjmt tot een
mooi oppervlak, waarbij de aan-
dachtige toeschouwer hier en
daar het uitzonderlijk mooie
fragment uit een grijze pasta
haalt.
Wat treft is daarom vooral de
uniciteit, het plots treffende ge-
baar, de kleine theatrale revela-
tie van een lichaam in bewe-
ging. Dat is zeker mooi, maar
ook erg broos, en wellicht nau-
welijks de ervaring waarop dan-
ser of toeschouwer echt een
praktijk" kunnen bouwen.
Daarvoor heb je ongetwijfeld
een langere, meer intensieve
interactie tussen een groep en
. een choreograaf nodig.
Multum in parvo", nog tot 30
mei (20.30 uur) m
Huidevettersstraat 75 in WOO *
sj een ^atis yideovporstdling over'-
^ dit project in
bergstraat 3,1000
to
VJ
i
s
00,