Date 1998-09-01
Publication De Standaard
Performance(s)
Artist(s) Baervoets, Alexander
Company / Organization
Keywords baervoets • improvisatie • paxton • oktober • reactie • improvisaties • huppels • houterig-zoekende • minardpodium • annarnirl
Bach dansen met klasse
De
Wie Bach en improvisatie zegt, denkt uiteraard aan het werk van de
Net als bij Paxton heb je de indruk dat er op voorhand bijzonder weinig "bedacht" is. Je merkt duidelijk dat de danser ernaar streeft om de muziek zo open mogelijk tegemoet te treden. Zijn momentane ingevingen en stemmingen tijdens het beluisteren worden ogenblikkelijk in beweging omgezet - dans als een seismograaf van de perceptie van en reactie op een specifieke situatie. In tegenstelling tot
Merkwaardig genoeg levert deze intrinsiek erg persoonlijke benadering van de muziek een beeld op dat dicht aanleunt bij dat van
Er zijn natuurlijk ook eigen accenten: er zit veel meer beheersing en structuur in de manier waarop Baervoets beweegt en soms komt hij met bepaald verrassende wendingen en richtingsveranderingen aanzetten.
In het algemeen zet Baervoets hier een vrij overtuigende improvisatie neer. Al is het voorbeeld zeer herkenbaar, een klakkeloos kopiëren is het niet. De manier waarop hij de toch wel zeer grote lege ruimte van het
Deze exploratie past in de evolutie van deze choreograaf. Al vanaf zijn eerste werken zie je een systematisch onderzoek naar de wijze waarop de postmoderne dans zich als een autonome kunstvorm ontwikkelde.
Het accent kwam daarbij steeds minder op een vooraf bepaalde choreografische vorm te liggen en steeds meer op een structuur waarbinnen in grote mate ruimte was voor individuele expressie en improvisatie. Dat hij binnen dat artistieke parcours ooit zou stilstaan bij (een deel van) de erfenis van Paxton, lag in de lijn der verwachtingen.
Op 2 oktober om 20 uur, in de