Date 1999-02-05

Publication De Standaard

Performance(s) Shazam!

Artist(s) Découflé, Philippe

Company / Organization DCA

Keywords

Découflé speelt met spiegels: "Shazam!" zit boordevol prachtige theaterbeelden

Antwerpen -- Philippe Découflé is met zijn gezelschap DCA voor twee weken neergestreken in deSingel. Een evenement dat al de eerste avond, bij de Belgische première van Shazam! voor een kleine volksverhuizing zorgde.

Dat is niet te verwonderen: Codex, Décodex en Triton lieten deze choreograaf en cineast kennen als maker van uiterst plezierige, zelfs hartverwarmende voorstellingen, die toch allerminst onnozel of banaal, waren.

Shazam! bevestigt die reputatie, hoewel de voorstelling vrij "moeilijke" problemen onderzoekt zoals de verhouding tussen film-, schilder- en podiumkunst, of de rol van de spiegel in het werk van de danser.

Decouflé volgt dan ook een erg slimme, en tegelijk bescheiden strategie. Nog voor de voorstelling begint, trekt een majorettenfanfare door de gangen van deSingel. Mannen en vrouwen dragen hetzelfde pakje, een persiflage op de nauwelijks verholen blote-billenerotiek van dat soort optochten. Hier zal feest gevierd worden. En ook: neem ons vooral niet al te ernstig.

Shazam! zelf begint al even grappig, met een man die komt opbiechten dat de voorstelling niet af is. Meer van die kolderieke aankondigingen vormen een rode draad in het stuk. Een vijfkoppige band, met accordeon, trombone, altsaxofoon, toetsen, gitaar en slagwerk, smeedt het geheel nog meer aaneen tot een wervelende show.

Die grappen, en hun aantal is nagenoeg eindeloos, vormen een ravissante verpakking voor de eigenlijk bloedernstige inhoud van het stuk.

Decouflé maakt, met behulp van vernuftige spiegelconstructies en semi-transparante wanden, een montage van theatrale beelden en filmbeelden. Zo exploreert hij samen met de kijker wat er gebeurt als een lichaam van het ene medium in het andere overgaat

En dat gebeurt met meer dan gewone grondigheid. Een lange sequentie toont, bijvoorbeeld, tegelijkertijd een filmopname van een choreografie in de studio van DCA, en de choreografie zelf op scène. De verschillen tussen wat een camera en een scène doen, wordt zo op voor zichzelf sprekende manier gedemonstreerd. Als "in het echt" een danser voor een andere een kadertje houdt dat het standpunt van de filmcamera toont, verandert dat niets wezenlijks aan het gebeuren op scène. Op het scherm zie je echter goed hoe in- en uitzoomen, van standpunt veranderen, snijden naar een andere camera en locatie het lichaam van de danser veel dichterbij brengen, maar tegelijk ook vreemder, fascinerender maken.

Het lichaam is het lichaam niet (meer), zou een samenvatting van dit stuk kunnen zijn. Dat wordt in minstens twee andere scènes expliciet aangeraakt. De ene scène is een echte giller. Twee mannen staan stokstijf naast elkaar. De ene roept zijn lichaam aan om hem een teken te geven. En jawel, plots begint het elegant te dansen! De andere constateert echter dat zijn lichaam obstinaat weigert. Wanneer een vingertje toch een teken van leven geeft, gaat het bij de andere net helemaal fout: zijn dans ontaardt in spasmen, waar hij schijnbaar luchtig, maar verontrust op reageert: "Je zou denken dat het ons iets wil vertellen." Beckett voor beginners!

De andere scène is een lang uitgesponnen spel met spiegels. Decouflé introduceert met een clownesk-droge humor een aantal klassieke figuren uit ballet en theater, literatuur en film, van het menselijk lichaam.

Het begint met een demonstratie van het gebruik van de symmetrie en de spiegel. Dat slaat om in het verontrustende beeld van de uit het niets opduikende dubbelganger. Dat effect keert zich om als de spiegel plots niet meer weerspiegelt wat je verwacht. In de finale van deze scène ontaarden de dansers, in filmbeelden en in realiteit, door het gebruik van de spiegels tot vreemde, onkenbare monsters. Bijzonder griezelig-leuk!

Het is slechts het topje van een ijsberg aan prachtige theaterbeelden. Een belevenis.

Nog tot en met 10 februari in deSingel (uitverkocht, maar er is wel een wachtlijst). Reserveren: 03-248.28.28.