Date 1999-02-06
Publication De Standaard
Performance(s) Das Wohltemperierte Klavier • Walden
Artist(s) Baervoets, Alexander
Company / Organization
Keywords walden • chase • donnell • thoreau • zetel • sarah • schreeuwmond • vogelgezang • vooruitblikken • wandelbeweging
Baervoets speelt met herkenbare beelden
In het ene geval kan je immers gaandeweg de gebeurtenissen ontcijferen en interpreteren, en zo vooruitblikken naar wat kan komen. Bij abstracte dans kan je pas bij de laatste beweging, terugblikkend, een soort samenhang proberen te vinden. Dat kan behoorlijk verwarrend zijn als de bewegingen op zich een duidelijke emotionele betekenis lijken te suggereren, zoals in de solo 19:56, gedanst door Nathalie
Honderd metronomen worden in gang gezet voor Ligeti's gelijknamige compositie. Ze hakken de tijd in mootjes van willekeurig tegen elkaar optikkende ritmes. Tegelijk zie je een vrouw, in een prachtig kleed van gouddraad met nauw dichtgeregen lijfje, in het schemerduister naar de hemel reiken met een hand. Ze prevelt woordjes, zakt in elkaar en drukt armen en borst tegen de grond. Daarna komt ze naar voor en holt van links en rechts en diagonaal over de scène.
Ondertussen is de eerste verzaligde uitdrukking al verlaten voor krampachtig gespartel, een ontzette schreeuwmond en nog veel andere expressieve gelaats- en lichaamsuitdrukkingen. Maar een verband valt nauwelijks te ontdekken.
Tenzij je op iets anders let dan de voortdurende hints naar een verhaal: wat alle bewegingen verbindt is een ritmisch stuwende ademhaling, die zelfs verhevigt als
Deze lofzang op het eenvoudige leven met de natuurelementen is niet letterlijk terug te vinden in de daaropvolgende dans. Een zetel met een boek erin verwijst er wel naar, en er is de klankband van vogelgezang. Maar dat is het zowat.
Toch beïnvloeden het voorafgaande verhaal en de opbouw van de grotendeels geïmproviseerde dans je ervaring wel. De voorstelling kent een zekere progressie omdat de danseres de zetel, waarin ze af en toe onrustig het boek manipuleert, steeds dichter naar een licht gaasdoek toeschuift. Dat doek wappert loom en wordt steeds sterker belicht.
Het staat je vrij in dit eenvoudige beeld de toenadering tot een begerenswaardige staat of wat dan ook te bevroeden. Dat alles vormt echter vooral een soort achtergrond waarbinnen
Deze solo's zijn nog te zien in Sint-Niklaas,