Date 1999-03-11
Publication De Standaard
Performance(s) Interview
Artist(s) Copraaij, Renée • O'Connor, Dennis
Company / Organization
Keywords connor • copraaij • rotsblok • bijspijkeren • hermafrodiet • klankband • renée • ambigu • dennis • passen
Spanning tussen de seksen
De dans zelf is helemaal niet zo expliciet als het gruwelijke verhaal van de klankband. Het geluid illustreert de dans zelfs niet.
De klankband, met sterk vervormde tekstfragmenten, laat horen hoe ouders en medische stand met vereende krachten een hermafrodiet kind willen bijspijkeren, tot het van slechts één geslacht de kenmerken vertoont
De dans daarentegen cultiveert ambiguïteit, al was het maar door geen duidelijk onderscheid te maken tussen een mannen- en een vrouwenrol. De verschillen tussen de dansers hebben een heel andere oorsprong.
In de ogenblikken waarop de dansers dezelfde passen doen, is dat misschien wel het meest flagrant. Dennis
Zij heeft ook een doordringende, gerichte blik. Geen wonder dat het unisono bewegen vaak slechts van heel korte duur is: meestal ontspringt
Het merkwaardige is in elk geval dat er slechts uiterst zelden gezinspeeld wordt op de sekse van beide dansers, wat de spanningen en verschillen tussen beiden soms merkwaardig ambigu maakt.
In het eindbeeld bijvoorbeeld gaan beide dansers ruggelings, met de benen open, op een rotsblok liggen in het midden van de scène. Maar ook dat blijft ambigu, want door hun kledij zie je nauwelijks een verschil tussen de twee paar benen en onderlijven die daar als het ware zonder bovenlijf hangen.
Op een "microscopisch" niveau slaagt de voorstelling erin om haar ambitie waar te maken om "het zichtbare en het onzichtbare, het enkelvoudige of het dubbele" tastbaar te maken. De totaalstructuur is echter wat problematisch. Het zijn de klankband van
Het mooie decor doet dat voortreffelijk. Het suggereert een gesloten kamer (een lab, een proefopstelling) met wanden opgebouwd uit grote, ruwe platen uit polyester. In het midden ligt een reusachtig, grijs rotsblok, met een breuklijn in de helft.
De belichting verandert voortdurend op toverachtige wijze de aard en de sfeer van deze kamer. Op het einde worden de wanden zelfs de transparante, lichtende achtergrond voor een wild dansje. Dankzij dit decor blijft de voorstelling de hele tijd boeien, ook als de dans zijn inzinkingen kent.
"Interview" is nog tot en met 13 maart te zien in de