Date 1999-06-11
Publication De Standaard
Performance(s) Paradis
Artist(s) Montalvo, José
Company / Organization Cie Montalvo-Hervieu
Keywords paradis • doeken • gratuit • erachter • applaudisserende • fauna • entertainmentgehalte • gemuteerde • verfoeien • ronddartelen
Breakdance in suikerverpakking
Breakdance in suikerverpakking
Van onze medewerker
De voorstelling berust op één gimmick. Achterin de scène hangen twee witte doeken, met telkens drie losse panden, die als projectiescherm kunnen dienen, maar ook toelaten haast onmerkbaar achter de doeken uit tevoorschijn te komen of te verdwijnen.
Dat maakt het mogelijk filmbeelden met live dans te combineren. En dat is precies wat in deze voorstelling op een zeer vernuftige manier gebeurt.
Bij aanvang zijn op de schermen grote pluchen gordijnen geprojecteerd, die opgaan. Het witte doek dat erachter verschijnt, wordt op zijn beurt door
De hele voorstelling lang wordt gespeeld op wat achter deze doeken gebeurt. Tussen de projecties zitten beelden van olifanten, zebra's en andere wonderlijke fauna die als het ware uit het niets opduiken in de dans.
De mogelijkheden van deze vermenging van filmbeelden en "echte" gebeurtenissen, worden ook ten volle uitgebuit om de choreografie virtuozer en complexer te laten lijken dan ze in feite is.
De vondst van de voorstelling is echter dat je tegelijk op het scherm haast ongelooflijke capriolen ziet van dezelfde
Hard hollen in het luchtledige bij voorbeeld, elkaar in vervaarlijk evenwicht als trap gebruiken en ga zo maar door. De truc is nochtans simpel: het gaat om opnames van bovenaf van
Gratuit
Om de pret te verhogen worden echter ook kleine sketches ingelast die soms op het randje van het infantiele zijn.
Een grap met een man en twee vrouwen die gorgelen en met water spuwen verwijst als clownerie natuurlijk naar het virtuele circus achter de projectieschermen, maar dat maakt het niet minder gratuit.
Dat gratuite geldt overigens voor de hele voorstelling. Ze exploiteert wel de aantrekkelijke kanten van straatdansen, maar maakt er tegelijk onschadelijk circusamusement van. Een vreemde voorstelling van het paradijs toch wel.
Het vreemdste aan deze zeer "professionele", vermakelijke maar helaas ook vederlichte voorstelling vond ik echter dat het publiek hier uit de bol ging voor een manier van dansen als breakdance, die het op een straathoek in de stad wellicht zou verfoeien. Het kan vreemd gaan in de wereld. Pieter T'JONCK