Date 1999-10-29
Publication De Standaard
Performance(s) Work for three • Prelude 17
Artist(s) Caspersen, Dana
Company / Organization
Keywords caspersen • tijdslijn • work • prelude • miller • dana • combinaties • percussiestukje • aftellen • ballet-taal
Klapstuk sluit af met verstilde virtuositeit
Vermits
Work for three is de laconieke titel, die verwijst naar de drie dansers,
In
Wat overblijft, zijn lichaamsbeelden die elkaar helder afgetekend opvolgen. Het belang van het gebeuren ligt volledig in de eigen complexiteit van deze beelden, de kracht waarmee ze geplaatst worden en de ingenieuze manieren waarop ze in elkaar overgaan.
Er is geen grotere tegenstelling denkbaar dan met het werk van een choreografe als
De beelden kan je ook moeilijk met klassieke ballet-termen duiden. Ze hebben vaak iets bijna onbehouwens, zoals wanneer dansers op hun achterwerk met gestrekte benen zitten of op handen en knieën rondkruipen. In andere gevallen overvalt je een grote verwondering over de ongekende, zelfs buitenissige en halsbrekende combinaties die verschillende lichaamsdelen samen kunnen vormen. Maar dat is het ook: er zijn geen andere aanzetten dan de intrigerende kwaliteit van de bewegingen zelf om je wegwijs te maken in het werk.
Work for three is door zijn meer uitgewerkte structuur en de muzikale laag heel wat toegankelijker. Het was op suggestie van co-producent Festival van
Hoe weinig dat ook is, de tijdslijn geeft samen met de muziek een kader aan waarbinnen de dans evolueert. Die start met een groepsbeweging, maar daaruit maken zich allerlei kleinere choreografieën los, solo's en duo's die dan weer samengevoegd worden. Er zijn kleine tussenvoegingen zoals een "percussiestukje'' dat de dansers uitvoeren door neergezeten met hun handen op de scènevloer te slaan. Die afwisseling ritmeert en varieert de voorstelling.
Ook het bewegingsmateriaal is meer gevarieerd en minder "scherp'' dan in
"Work for three'' van