Date 2000-02-24

Performance(s)

Artist(s)

Keywords sumpartswerkhuisproductiesrosasuitbreidingchoreografenbalburrowsombouwdeparts-docenten

Lawine van dansvoorstellingen

BRUSSEL -- PARTS en Rosas grijpen het openingsweekend van Brussel 2000 aan om de hectische activiteit in hun gebouwen aan het publiek te tonen, onder de titel SUM/SOME of the parts.

Dit weekend is er ook gelegenheid om de derde fase van de uitbreiding van de werkhuizen van Rosas, ontworpen door Paul Van Aerschot, te bezoeken. De bouwwerken luidden ook een nieuw Rosas-initiatief, de Werkhuisproducties in.

Toen Rosas oude bedrijfsruimten in Vorst tot werkruimtes ombouwde, ontstond er al ruimte voor PARTS, in vele opzichten de opvolger van de Mudra-school van Maurice Béjart voor dansers en choreografen. Zo ontstond een breder kader rond de kernactiviteit van Rosas, het maken van dansvoorstellingen.

Het gevolg was een grote instroom van jonge choreografen en dansers in Brussel. Een adequate infrastructuur om eigen werk te maken, ontbrak echter. Met de nieuwe uitbreiding worden nu twee vliegen in een klap gevangen.

Rosas krijgt een volwaardige zaal om voorstellingen te monteren en te presenteren, en er zijn nieuwe ruimtes waarin choreografen en dansers kunnen werken. In deze Werkhuisproducties krijgen jonge kunstenaars een op maat gesneden begeleiding.

Ondertussen heeft zich in het kader van Brussel 2000 en het Europese Connect-programma nog een nieuw initiatief aangediend: de X-group. Dat is een verzameling getalenteerde afgestudeerde dansers en choreografen, die zes maanden lang een voortgezette danstraining volgen. Die moet uitmonden in choreografisch onderzoek en creatie.

Tijdens SUM/SOME of the parts kan je tussen 14 uur en middernacht gaan kijken naar 29 korte en halflange voorstellingen van. Elf oud-PARTS-studenten en twee PARTS-studenten treden aan met eigen werk. Daarnaast kan je de resultaten zien van een workshop van Jonathan Burrows met derde-jaarsstudenten zien.

Diezelfde Burrows toont, net als twee andere PARTS-docenten Elizabeth Corbett en Dominique Duszynski en Anne Teresa De Keersmaeker zelf, eigen werk. Tenslotte kan je ook nog nieuw werk zien van Vincent Dunoyer en Brice Leroux. Voor wie dat nog niet genoeg vindt, is er een concert van Ictus op zondagnamiddag en toont Herman Sorgeloos zijn fotowerk voor Rosas sinds 1982.

Een aanrader is ook het Bal Moderne. Dit evenement werd in 1993 voor het eerst georganiseerd in Parijs. Het principe is eenvoudig: op een avond worden het publiek drie korte choreografieën aangeleerd. Als iedereen na twee uur de dans onder de knie heeft, volgt een fuif met bal-dansen en hedendaagse muziek.

In Brussel zal dit "Bal" 19 keer plaatsvinden, telkens in een andere gemeente. De spits wordt afgebeten in de Magdalenazaal, hartje Brussel, op 26 februari om 20 uur.

"SUM/SOME of the Parts", 02-344.55.98, fax 343.53.52.

ptj