Date 2000-03-10
Publication De Standaard
Performance(s) The mapping of Canada
Artist(s) Baervoets, Alexander
Company / Organization
Keywords mapping • hernandez • krantenknipsels • blauw • eigenheid • canada • choreograferen • droogkomische • porseleinen • basistraject
Alexander Baervoets wil signatuur uitwissen
GENT -- Tussen de choreografieën
Enid Gill, Rosa Hermans en
Daarbij hebben ze nu meer vrijheden dan bij de eerste voorstellingen. Dat verandert niet zo heel veel aan het totaalbeeld, met die kleine maar belangrijke uitzondering dat de eigenheid van de danseressen nu sterker tot uitdrukking komt in de details van de uitvoering.
De herneming van dit stuk met de oorspronkelijke cast laat vermoeden dat de choreograaf dit ook wil: hij gaat steeds verder in het exploreren van net die eigenheid, individualiteit van dansers, eerder dan op het onderzoek van abstracte improvisatieschema's.
The mapping of
Dat vloeit logisch voort uit de basisopzet van dit stuk. Baervoets wil choreograferen zonder zijn stijl of signatuur op te leggen, maar door te vertrekken vanuit de eigenheid van de dansers zelf. Een radicalisering dus van wat in
Baervoets nodigde
De scène verwijst ook naar het huiselijke, door een fauteuil met een kistje met een asbak en glazen ernaast vooraan op de scène. Bij het begin zet Baervoets bovendien, op een droogkomische manier, een basistraject uit op de scène door een hoop krantenknipsels een na een over de vloer uit te strooien nadat hij ze vluchtig overlopen heeft.
Daarna volgen allerlei acties: houterig heen en weer drentelen, lopen op handen en voeten als een aap en op een bepaald ogenblik zelfs, uit stukken krant op de grond, bootjes vouwen. Er ontstaan grillige associaties, bijvoorbeeld met een kinderwereld, en misschien ook met de evolutie van de mens.
Een klankfragment waarin we
Hernandez sluit soms wel even aan bij deze in zichzelf gekeerde wereld, maar lijkt gaandeweg steeds meer op de spreekwoordelijke olifant in de porseleinen winkel met zijn meer energieke bewegingsstijl. Dat voert naar bruuske conflicten.
Om beurt zetten ze ook muziek op om de dans te begeleiden. Alweer erg uiteenlopend werk, van techno over Joni
Het stuk eindigt in een onbesliste chaos, met de krantenknipsels wijd verspreid over het hele scènevlak. Baervoets verdwijnt door een deur achter de scène van de
En dat is het bevreemdende einde van een tamelijk desoriënterende voorstelling. Wellicht is ze slechts een eerste stap in een complex onderzoek naar een alternatieve manier van choreograferen.
Nog vanavond om 20 uur in