Date 2000-03-11
Publication De Standaard
Performance(s) Metapolis (project 972)
Artist(s) Flamand, Frédéric
Company / Organization Charleroi Danses
Keywords metapolis • hadid • metropolen • charleroi • geplooide • objecten • massa • frédéric • blue • gemeenplaatsen
Frédéric Flamand mislukt in beeldessay
Charleroi -- Kun je via theaterdans nadenken over de ontwikkeling van moderne metropolen? Niet waarschijnlijk: dans heeft te maken met concrete lichamen in een concrete ruimte, terwijl grootsteden een onoverzichtelijke, onvatbare ruimte vol vliedende beelden zijn. Toch probeert
In zijn voorstellingen over moderniteit en theatraliteit is dit het procédé van Flamand: hij verdubbelt de scenische actie met reuzegrote projecties op de scènewanden en gebruikt verbluffende decorstukken en lichtshows. Voor die laatste deed hij nu een beroep op la Hadid.
Deze virtuele ruimte is het kader voor zijn beeld-essayistiek. In
Hier ontstaat een eerste probleem: wellicht kunnen Flamands beelden de totale leek nog verrassen, maar iedereen die ook maar van ver op de hoogte is van de discussie over hedendaagse stedelijkheid ziet hier enkel gemeenplaatsen.
Een specifieke invalshoek, een echt statement is ver te zoeken. Beelden kloppen vaak niet: de uniformisering van de dansers strookt in de verste verte niet met de versplintering van het stedelijk publiek in vele deelpublieken en peer-groups.
Hadid brengt hier niet veel uitkomst. Haar decor bestaat uit drie grote, in elkaar passende objecten die eruitzien als grillig geplooide dikke platen. Hun metalen oppervlak is zo behandeld dat deze objecten hun eigen massa ontkennen, tot stilstand gekomen vloeistof lijken. Afgezien van
Op dansgebied
Het decor van Hadid krijgt weinig eer. Haar drie objecten worden alleen gebruikt als brugjes of verhoogjes. Het doet eerder aan
Charleroi Danses speelt "