Date 2000-04-28
Publication De Standaard
Performance(s) Inasmuch as life is borrowed
Artist(s) Vandekeybus, Wim
Company / Organization Ultima Vez
Keywords borrowed • inasmuch • boot • juni • film • kamer • cult-gitarist • stoomboot • overledene • gecondenseerd
Vandekeybus blijft hangen bij anekdote : "Inasmuch as life is borrowed"
Niet dat de voorstelling geen mooie momenten kent. Neem de openingsscène. De dansers drentelen een na een de scène op terwijl het licht in de zaal weg deemstert. Bij de eerste klanken van de -- uitstekende -- muzikale score van de
Minutenlang ontvouwt zich dan een merkwaardige improvisatie, waarbij dansers elkaar als tegengewicht gebruiken in vervaarlijke capriolen die iets weg hebben van een worstelpartij.
Achteraf nemen alle dansers plaats op stoeltjes tegen de achterwand van de scène. Er volgt een filmprojectie. We zien een drie-generatie-gezin verzameld in een ronde kamer. Dit blijkt de ruimte op de voorplecht van "bootrestaurant"
In een hoek van de kamer is een vrouw, gespeeld door Ina Geerts, aan het bevallen. Als het kind geboren is, neemt de vader, vertolkt
Dit verhaal is doorsneden met beelden van groepen mensen, jong en oud, die uitbundig over het strand hollen. Als de nacht valt, zien we alle personages op het "dek" van de boot, benauwd spiedend naar naakte mannen, een soort weerwolven, die heen en weer springen tussen het struikgewas om de boot. Op het einde van de voorstelling volgt een tweede film, waarin de oude man, gespeeld door Mil Seghers, sterft. Zo is de cirkel rond.
De filmfragmenten bevatten heel wat elementen waarop de voorstelling naarstig verder borduurt en improviseert. Zo wordt er nogal wat met vuur en rookbussen gespeeld. Het motief wordt in de film aangekondigd door mannen die met de rook van sigaretten figuren in de lucht maken. In de voorstelling wordt het echter op soms spectaculaire wijze uitgewerkt, bijvoorbeeld met vlammetjes die van mond tot mond gaan.
Een lugubere variant hierop is de scène waarin dansers al kuchend enorme wolken as uitstoten. Het beeld uit de film van de as van de overledene die uitgestrooid wordt, keert hier terug.
Een ander thema dat nogal nadrukkelijk bespeeld wordt, is het beschilderen van lichamen met rode verf, zodat als het ware hun bloedbanen zichtbaar worden. En zo is er nog veel meer, heel wat kleine tafereeltjes bijvoorbeeld waarin Liv
Een kritiek van de voorstelling is dan ook onmogelijk: er is geen materie die reflectie over vorm of inhoud toelaat. Een deel van het publiek vindt dat soort "flou" blijkbaar leuk genoeg om warm te applaudisseren, aan mij was het absoluut niet besteed.
Ultima Vez speelt "Inasmuch
Interview