Date 2001-06-06

Publication De Tijd

Performance(s) PORTRETKOKERThree notes for a dancerSight Specific

Artist(s) Vanden Eynde, CharlotteRaeves, EricHernandez, DavidAugendre, FlorenceMalstaf, LawrenceScholte, ElsemiekeSanchis, Salva

Keywords linnovationbeweeginggasstraatraevesjunieyndevandensightvandermeerscheneku-ticketshop

Druk grensverkeer

Het lijkt erop dat er bij het begin van de eenentwintigste eeuw behoorlijk wat sleet zit op de klassieke formule van de dansvoorstelling, want zowat alle kunstencentra zijn aan het sleutelen aan nieuwe presentatie-formules. Zo ook bij A lInnovation, een programma samengesteld door De Beweeging in Antwerpen. In het huis aan de Gasstraat worden op 9 en 10 juni een aantal performances, video-installaties etcetera getoond die alle op een of andere wijze te maken hebben met het menselijk lichaam. Merkwaardig aan dit project is dat veel van de aanwezige kunstenaars buiten de grenzen van hun eigen discipline bezig zijn.

Na Access 121 in het Kaaitheater is Charlotte Vanden Eynde ook hier aanwezig met een performance. Bij Vanden Eynde val je als het ware zonder waarschuwing binnen in de intimiteit van enkele jonge vrouwen. In A lInnovation werkt ze terug samen met haar vroegere medestudenten van de dansopleiding P.A.R.T.S. als Constance Neuenschwander, Ewelina Guzik en Varinia Canto Vila. Salva Sanchis is een andere oud-PARTS-student die hier present is met de video-installatie Sight Specific, gemaakt samen met Elke Vandermeerschen.

Eric Raeves brengt een dubbele performance, in coproductie met De Brakke Grond. PORTRET toont een man en een vrouw die door telkens twee wanden van kleding & doeken tegelijkertijd bedekt en onthuld worden. KOKER toont figuren waarvan het hoofd met de aarde verbonden is terwijl ze tergend traag een beweging volbrengen. Raeves oude gabber en artistiek directeur ad interim van De Beweeging Marc Van Runxt is ook aanwezig op dit festival, zij het alleen op virtuele wijze. Beeldend kunstenares Els Dietvorst maakte in samenwerking met hem Three notes for a dancer.

Ook David Hernandez, Florence Augendre en Lawrence Malstaf, allen ooit verbonden met Meg Stuarts Damaged Goods, zijn in dit soort grensoverschrijdende projecten niet aan hun proefstuk toe. Opmerkelijk is ook dat oud-Fabre-gediende Elsemieke Scholte hier haar opwachting maakt als video-kunstenares.

Pieter TJONCK

A lInnovation is op zaterdag 9 juni om 20 u en op zondag 10 juni om 16 en 18 u mee te maken in De Beweeging, Gasstraat 90, 2060 Antwerpen. Voor meer informatie en een routebeschrijving kan U terecht op www.debeweeging.be . Tickets : EKU-ticketshop 03/213.86.60. Inlichtingen : 03/225.10.66.