Date 2002-05-22

Publication De Tijd

Performance(s) Rimasto OrfanoImages of affection

Artist(s) Greco, EmioScholte, PieterLauwers, Jan

Company / Organization

Keywords grecoscholteorfanorimastoaffectionimageslauwersweerbarstigebewustecontrole

Het ontsnapte lichaam

Het ontsnapte lichaam

Hoewel de dansprogrammatie van KunstenFESTIVALdesarts door het wegvallen van de voorstelling van François Verret lelijk geamputeerd werd, is er bij het festival nog een aardige dansafsluiter in het vooruitzicht. Danser en choreograaf Emio Greco en regisseur Pieter C. Scholte, die de laatste jaren verbaasden met een reeks merkwaardige solo's en groepswerken, zijn op dit festival present met een nieuw werk, 'Rimasto Orfano'. Naast Barbara Meneses Guiterrez en Guilherme Monteiro Miotto wordt Greco weer bijgestaan door de buitengewone Bertha Bermudez Pascual, die net als hijzelf afkomstig is van William Forsythes Ballett Frankfurt.

'Rimasto Orfano' betekent letterlijk 'verweesd achterblijven. Het stuk is de voortzetting van het vorige stuk van Greco en Scholte, 'Conjunto di Nero'. Deze voorstelling wil werken met de kwetsbaarheid van lichamen, maar ook de kracht tonen die in die kwetsbaarheid schuilt. Oorspronkelijk wilden de makers een passieverhaal maken, maar de idee van de lijdensweg van Christus maakte plaats voor andere thema's die op dit grondverhaal geïnspireerd zijn, zoals de schoonheid van het lijdende lichaam, het medelijden en de obsessie. Greco en Scholte willen deze thema's niet uitbeelden in de gewone zin van het woord. Net als bij eerdere voorstellingen vertrekken ze vanuit een tabula rasa. Er zijn alleen de lichamen van de dansers en het elementaire basisgegeven van elke theatervoorstelling: de geladen leegte van de kale scène. 'Belangrijk voor ons is de kracht van het lichaam en de wil om altijd maar door te gaan. Om grenzen te doorbreken, om te zoeken naar wat nog niet geëxploreerd is', noteert Greco hierover. Greco en Scholte formuleerden hun kijk op theater in zeven 'noodwendigheden' waarvan een luidt: 'Il faut que je vous dise que mon corps m'échappe'. Deze maxime, die ze overigens delen met de halve avant-garde van de hedendaagse dans, werd nergens beter vertolkt dan in de trilogie 'Fra Cervello e Movimento' waarin je een trillende en lillende Greco zag worstelen met zijn weerbarstige lichaam. Dat leek aan zijn bewuste controle te ontsnappen om terug te keren naar voorbewuste stadia, waarin Greco soms de gedaante van een dier leek aan te nemen. De thema's die in deze nieuwe voorstelling aangekaart worden, liggen als vanzelfsprekend in het verlengde van deze gedachte. Er is immers geen moment waarop het lichaam meer aan onze bewuste controle lijkt te ontsnappen dan het moment dat het onderhevig is aan pijn en lijden. Wie geïnteresseerd is in virtuoze dans die meer is dan alleen maar bevallig gezwaai van armen en benen, is bij Greco con suis dus aan het juiste adres.

'Rimasto Orfano' staat van 22 tot 25 mei in het Kaaitheater te Brussel, telkens om 20u30. Inlichtingen en reservaties: 070/222.199 of www.kunstenfestivaldesarts.be .

Niet zo onschuldige konijntjes

Met 'Images of affection' maakte Jan Lauwers een weerbarstige voorstelling. Hij heeft het tegelijkertijd over de problematische verhoudingen tussen mensen, de manipulatieve manier waarop het grootkapitaal heerst over onze visuele omgeving en de schreeuwende onrechtvaardigheid van oorlogssituaties in de wereld. Gids in deze voorstelling is de figuur van kunstenaar Andy Warhol, wiens afbeeldingen van een colablikje vrolijk en uitdagend geciteerd worden. De titel zelf verwijst naar knuffeldierkonijntjes die her en der in de voorstelling in een post-nucleaire vermomming opduiken. Lauwers maakt het de kijker niet makkelijk: elke aanzet van een geslaagd beeld of een verhaal wordt genadeloos vernietigd of verdrongen naar een uithoek van de scène. Lauwers wil de onmacht van het individu om hiertegen iets te ondernemen immers niet verdoezelen door de kijker te lijmen met aantrekkelijke beelden. Hij laat ze liever ontploffen, soms ook letterlijk. Zo toont hij hoe schoonheid, als ze nog te vinden is, altijd verstopt zit onder een hoop troep en afval. 'Images of Affection' is een voorstelling die je af en toe behoorlijk lastig en ongemakkelijk maakt, maar je uiteindelijk ook beloont met enkele momenten van buitengewone intensiteit.

'Images of Affection' staat in DeSingel in Antwerpen van 23 tot 25 mei, telkens om 20 u. Inlichtingen en reservaties: 03/248.28.28 of www.desingel.be .

Samenstelling: Pieter T'JONCK