Date 2002-06-19

Publication De Tijd

Performance(s) Roberto et RobertaSames

Artist(s) Bougard, JulieDroulers, Pierre

Company / Organization

Keywords droulersrobertarobertobougardsamestuinkoppeldreherjulieabstractie

De laatste week in Balsamine

De laatste week in Balsamine

Na de voorstellingen van Michèle-Anne de Mey en Joanne Leighton van 20 tot 22 juni (zie TC 12-06) wordt het festival 'Danse à la Balsa' van 27 tot 29 juni besloten met twee premières van Julie Bougard (om 19u30) en Pierre Droulers (om 21u30).

'Roberto et Roberta' van Julie Bougard is het verhaal van een gelijkaardig koppel, verweven met de verhalen van andere individuen als Rob, Robby, Berta, Bobby of Robert. Al deze mensen houden van elkaar, of ze nu alleen zijn, met twee of alleen met zijn tweeën. Het verhaal speelt zich af in de voorstad Bourg-En-Val, in de tuin van Roberto et Roberta. De zon begint net te priemen als Roberta zich in de tuin begeeft terwijl Roberto zijn tuingereedschap bovenhaalt voor een prachtige dag in de tuin. Nadat Roberto het zwembad opgeblazen heeft, oefent hij zich zoals elke dag in het lasso-werpen. Het vervolg van deze voorstelling met vier dansers op muziek van Serge Gainsbourg moet u zelf maar ontdekken.

Minder lichtvoetig van aard is het duo 'Sames' van Pierre Droulers met de danser Stefan Dreher. Droulers keert hier na jaren waarin hij enkel choreografeerde terug naar het podium als danser om het werk dat hij onder anderen met Dreher de jongste jaren maakte aan een kritisch onderzoek te onderwerpen. 'Sames' is een choreografie die gebaseerd is op de limieten van het menselijk lichaam bij zijn aanwezigheid op een podium. Dit thema vloeide voort uit de impasse waarin Droulers belandde op het einde van de voorstellingencyclus 'Ma', waarvan de doorgedreven abstractie in conflict kwam met zijn verlangen om beelden te maken die iets zouden kunnen zeggen over de wereld. De voorstelling speelt met het onderscheid tussen het koppel en de dubbelganger. Vaak vormen de dansers een paar dat, zoals zo vaak gebeurt, de neiging heeft om de fout bij de ander te leggen. De wereld wordt zo gepolariseerd tussen danser en choreograaf, goed en kwaad, waarheid en leugen, individu en groep, figuratie en abstractie en uiteindelijk zelfs lichaam en ziel. Voor Droulers gaat het om een verbeelding van het binaire karakter van onze waarneming van de werkelijkheid. Voor hem is die manier om de werkelijkheid te zien een tweesnijdend zwaard: aan de ene kant is het een nuttig instrument voor de choreograaf om zijn materiaal te ordenen, aan de andere kant versluiert het vaak de vele andere mogelijkheden die zich aandienen. In het duet wil hij de tweedelingen die de wereld schijnen te beheersen counteren door een dialoog binnen het koppel.

Pieter T'JONCK

Het 'Théâtre de la Balsamine' ligt aan de Felix Marchallaan 1 in 1030 Brussel (een zijstraat van de Leuvensesteenweg aan het Daillyplein, op 500 m van het Meiserplein). Inlichtingen over de voorstellingen en reservaties: 02/732.96.18 of www.balsamine.be.

Marc Holthof