Date 2003-01-29

Artist(s) Akika, Samir

Keywords akikablvdlafayettebauschsamirfilmscènesfavorietevooruitpinajooss-prijs

Een jongensdroom die uitkwam

Het levensverhaal van de Algerijnse, naar Parijs uitgeweken danser en choreograaf Samir Akika lijkt bijna te mooi om waar te zijn. Als student interesseerde hij zich vooral voor sport, basketbal en voetbal, tot hij op een dag een video zag van Pina Bausch versie van Stravinskys Sacre du printemps. Meteen viel zijn beslissing: ooit zou hij meedansen in het gezelschap van Bausch. Toevallig was dat gezelschap rond die periode te gast in Parijs. Akika hing wat rond bij het theater en leerde Malou Airaudo kennen, een vast lid van het gezelschap. Zij werd zijn mentor bij zijn opleiding tot danser en choreograaf aan de Folkwang-school in Essen. Ook in Brussel studeerde Akika even, bij PARTS. Jaren later slaagt Akika er ook in zijn droom waar te maken: hij speelt mee in een herneming van het stuk waarmee het voor hem allemaal begon.

Dans is echter niet de enige fascinatie van Samir Akika. Vanaf 1997 begint hij zelf ook te choreograferen, en dan blijkt dadelijk dat ook de wereld van de film belangrijke sporen nagelaten heeft in zijn artistieke wereld. Zijn voorstellingen zijn doorspekt met filmdialogen, de soundtracks van zijn favoriete films vormen het klanktapijt voor zijn stukken, en hij laat dansers beroemde filmscènes naspelen op het podium. In een voorstelling als Lilja gaat hij nog een stap verder. Hier spelen dansers hun favoriete filmscènes na in een wassalon terwijl ze zelf ook gefilmd worden. Die beelden worden op de achtergrond geprojecteerd zodat je de actie tegelijk in close-up en in haar geheel kan volgen. In het spoor van Bausch is deze dansvoorstelling een vehikel om mensen, met al hun kleine en grote kantjes, op een ontroerende wijze aan het publiek te tonen.

Het werk van Akika heeft ondertussen internationaal heel wat aandacht getrokken. In mei 2001 mocht hij uit handen van Pina Bausch en Josef Nadj de eerste Kurt Jooss-prijs in ontvangst nemen. Hij ontving ook belangrijke beurzen ter ondersteuning van zijn werk. Sinds enkele jaren heeft Akika zich met zijn gezelschap Les petits poissons gevestigd in het Tanzhaus in Düsseldorf. Vooruit in Gent onderhield met dit kunstencentrum in het verleden intensieve contacten en dat resulteerde in de coproductie van een nieuw werk van Akika. In 22 Blvd. Lafayette combineert Akika opnieuw video en dans op een originele manier.

22 Blvd. Lafayette is op woensdag 29 januari om 20 u te zien in de Minardschouwburg. Organisatie Vooruit. Inlichtingen en reservering: 09/267.28.28 of www.vooruit.be. Op 30 en 31 januari kun je in de theaterzaal van Vooruit ook Parrots and Guinea Pigs van Jan Fabre nog zien