Date 2003-10-29
Publication De Tijd
Performance(s) Dreamlands
Artist(s) Renz, Arco
Company / Organization Kobaltworks
Keywords dreamlands • renz • mirth • arco • principes • kadek • dewi • danstaal • mijn • dansvormen
Spanningen van de schoonheid
De
Arco Renz werkt in 'Dreamlands' met nagenoeg dezelfde groep dansers als in zijn vorige voorstelling '
Hoe geef je begrippen als schoonheid of maatschappelijke dwang vorm? Waarom kies je ook voor zo'n beladen onderwerp?
Renz: 'Ik heb in de loop der jaren het idee van een 'abstracte dramaturgie' als vormelijk principe voor mijn werk ontwikkeld. Je zou het kunnen omschrijven als de vertaling van gebeurtenissen in het gewone leven naar een abstracte choreografische vorm, maar dan op zo'n manier dat de spanningen die het gewone leven kenmerken er in terugkeren. Wat we dus schrappen uit het oorspronkelijke gegeven is de narratieve structuur. Iedere voorstelling kan uiteraard een allegorie zijn van een bepaald idee, bijvoorbeeld schoonheid, maar daarom is dat stuk nog niet abstract. Dat is pas het geval als de vorm van de voorstelling niet meer narratief is. Ik heb daarvoor gekozen omdat ik ervan overtuigd ben dat de verbeelding van de kijker zo meer gestimuleerd wordt. Als er een verhaaltje is, leg je dadelijk een interpretatieschema op. Terwijl ik net hoop dat elke toeschouwer iets anders ziet en beleeft als hij naar mijn werk kijkt. Als ik afga op reacties van toeschouwers lukt dat behoorlijk. Sommigen verbinden de voorstelling met concrete beelden en ideeën, anderen genieten meer van de pure vorm. Als je begint te werken aan een voorstelling zit je hoofd steeds barstensvol ideeën die je wil ontwikkelen. Maar ik merk keer op keer dat het al heel wat is als je in een voorstelling een ding min of meer duidelijk kan stellen. Dat lokt op zich al voldoende associaties uit. Ik vermoed zelfs dat veel kunstenaars doorheen heel hun oeuvre niet meer dan één ding aan het licht brengen. En wellicht is dat ook genoeg.'
Heb je naast die dramaturgie ook een eigen danstaal ontwikkeld?
Renz: 'Mijn danstaal vertoont, over de verschillende voorstellingen heen, inderdaad een uitgesproken samenhang en continuïteit.
Hoe zou je de principes van je danstaal omschrijven?
Renz: 'We structureren de dans vanuit opposities. Dat kunnen opposities in richting, in snelheid, in afstand of in gelijk welk andere element van de voorstelling zijn. Mijn intuïtie over de betekenis van vormen komt dicht bij Kandinsky's inzichten over de verschillende lading of inhoud van verschillende kleuren en vormen. Een ander uitgangspunt is de ademhaling. We vertrekken steeds van een welbepaalde basishouding waarin de band gelegd wordt tussen ademhaling en diafragma. We denken over ons lichaam ook op een bijzondere manier, als een geheel van spiralen. Een spiraal is de meest krachtige energievorm. Onze dans is dan ook niet gebaseerd op ontspanning maar op spanning. Geen spierspanning, maar mentale spanning.'
'Dreamlands'
van Arco Renz en 'Kobaltworks' is op 30 en 31 oktober om 20u30 te zien in de