Date 2003-11-13

Publication De Tijd

Performance(s)

Artist(s)

Company / Organization

Keywords novemberpontiesfuitekopergieteryelectrasingechanteatneillinfo

Theater

Theater

Theater

Rouw siert Electra

Vooruit Gent

In 1989 regisseerde Ivo Van Hove een eerste keer 'Rouw siert Electra' van Nobelprijswinnaar Eugene O'Neill voor het Zuidelijk Toneel uit Eindhoven. Dit najaar doet hij die krachttoer nog eens over bij Toneelgroep Amsterdam, het Nederlandse gezelschap waar hij ook artistiek directeur is. Vrijelijk gebaseerd op de 'Oresteia' van Aischylos, situeert O' Neill zijn stuk in New England, vlak na het beëindigen van de Amerikaanse burgeroorlog. Wanneer generaal Ezra Mannon in 1865 terugkeert van het front en vuur wil blazen in zijn oude huwelijk, wordt hij door zijn vrouw, die een nieuwe man in haar leven heeft , omgebracht. Voor dochter Lavinia - de Electra-figuur uit de klassieke tragedie - kan de moord op haar vader niet ongewroken blijven.

op 18 en 19 november (info en reservering: 09/267.28.28) Reisvoorstellingen op 21 en 22 november in deSingel, Antwerpen, op 25 november in Stadsschouwburg Leuven en op 27 en 28 november in het Kaaitheater, Brussel.

Ganz Tof mit Hans Hof!

Kopergietery Gent

Een week lang wordt het jonge publiek in de Kopergietery in Gent ondergedompeld in het vaak hilarische werk van het danscollectief Het Nederlandse Hans Hof Ensemble. De in 1996 opgerichte groep rond Andrea Boll, Andreas Denk, Mischa van Dullemen en Klaus Jürgens is sinds enkele jaren een trouwe gast in het jeugdtheaterhuis. In 2000 maakte de groep binnen de Kopergietery de dansvoorstelling voor kinderen 'Kiosk'. Op het programma staan de producties 'Bureau', 'En ik stelde me daar geen vragen bij' en 'Sophie', twee workshops, twee HH-core dansfilms, een heus HH-Museum en een dansante 'impro'-avond.

van 16 tot 22 november (info en reservering: 09/233.70.00)

Zelfportret van de kunstenaar

Kaaitheater Brussel

In het Brusselse Kaaitheater loopt dit najaar de lezingenreeks 'Zelfportret van de kunstenaar als ouder wordende man of vrouw'. Hierin worden enkele ervaren Kaaitheater-gasten aan het woord gelaten over het gerealiseerde werk, hun ervaringen en hun plek in het (theater)leven vandaag. Deze week is het de beurt aan actrice Frieda Pittoors. Een groot deel van haar loopbaan bracht ze door in Nederland bij groepen als Theater 80, Maatschappij Discordia en ZT Hollandia, waar ze nu een van de vaste spelers is. In Brussel werkte ze samen met onder meer regisseur Peter van Kraaij.

op 17 november (info en reservering: 02/201.59.59)

Dans

L'art de la fuite

Stuk LeuvenKVS Brussel

De Zweed Rasmus Ölme is hier vooral bekend als danser bij Ultima Vez, het gezelschap van choreograaf Wim Vandekeybus. Maar ook als choreograaf zoekt hij zijn eigen weg. Voor het nieuwe 'L'art de la fuite' werkt hij samen met de Italiaanse artiest Max Cuccaro en een internationale cast van vier performers. 'L'art de la fuite' peilt naar onze verdedigingsmechanismen, passies en verslavingen, naar wat het is om geen keuze te hebben. Een voorstelling over de tijdbom die in elk van ons tikt.

op 19 en 20 november in de Soetezaal van Stuk, Leuven om 20u30 (016/320.320 of www.stuk.be) en op 16 december in KVS/De Bottelarij om 20u. (02/412.70.70 of www.kvs.be)

We must eat...

Théâtre 140 Brussel

De blanke Zuid-Afrikaanse Robyn Orlin is een van de kleurrijkste choreografen van het ogenblik. Ze schuwt controversiële politieke en seksuele onderwerpen niet en brengt ze in beelden die niet zelden wansmaak en overdrijving als wapen gebruiken. Dat geldt ook voor 'We must eat our suckers with the wrappers on', een stuk over de aids-epidemie in Afrika. Het stuk begint met een ontroerende samenzang van de dansers in een lied over geloof en volharding. Die kijk op aids-patiënten als hedendaagse martelaren wordt snel ondergraven. Een man in vrouwenkleren vertelt dat hij zoveel mogelijk mensen wil meeslepen in het graf door met hen te vrijen. Ondertussen likt hij aan lolly's die hij ook tegen zijn geslachtsdelen wrijft. Om ze vervolgens in de mond van toeschouwers te proppen. De dreiging van aids komt zo wel heel dichtbij.

op 13 en 14 november in Théâtre 140, Plaskylaan 140, 1030 Brussel (02/733.50.19 of www.theatre140.be)

Le chant d'amour du grand singe

Het muziek Lod Gent

Het werk van de Franse choreografe en danseres Karine Ponties is altijd een mix van abstracte en verhalende elementen. Inhoudelijk gaat het haar vaak om de maskers die mensen voor zichzelf en anderen dragen. Sinds enige tijd is Ponties een vaste gast bij 'Het muziek Lod', waar ze nu ook 'Le chant d'amour du grand singe' presenteert, gemaakt samen met componist Dominique Pauwels. Dit stuk wordt naast de buitengewoon expressieve Cécile Loyer vertolkt door Anna Moreno-Lasalle en Sabrina Marsili. Thema's van dit werk zijn de reizen die de choreografe nooit maakte en de landschappen die ze nooit zag, Reizen is voor Ponties een metafoor voor kijken met andere ogen. 'Het wezen van de mens is wellicht wat je vindt als je de huid optilt. Daaronder vind je de grote aap, die possessief en primair is, die denkt met zijn buik.' Ponties verwerkt dat in een stuk vol sferen en ritmes met het liefdeslied als centraal thema.

tot en met 15 november in dePelikaanstraat 25, 9000 Gent, telkens om 15u. en 20.30u. (09/266.11.33 of www.hetmuzieklod.be)

Samenstelling: Jef AERTS, Pieter T'JONCK