Date 2004-05-06
Publication De Tijd
Performance(s) Gravitations-Quatuor • Quasar-Quatuor
Artist(s) Leroux, Brice
Company / Organization
Keywords serial • quasar-quatuor • gravitations-quatuor • varianten • conservatorium • art • verhelderen • spectaculair • quasar • onspectaculaire
Een thema met vele varianten: 'Serial art' van choreograaf Brice Leroux
Een thema met vele varianten
'Serial art' van choreograaf
(tijd) - De
Leroux' werk ontwikkelt zich seriematig: elk nieuw werk varieert op het vorige door parameters te wijzigen of enkele nieuwe elementen toe te voegen. Elk werk valt zo te lezen als een nieuw deel van een oeuvre dat is opgezet als een onderzoek naar mogelijkheden om het medium dans verder te ontwikkelen. Leroux heeft het immers niet zo begrepen op theaterdans die zijn betekenis put uit een verhaal of uit de muziek. Dans moet door zijn minutieuze compositie voor zichzelf spreken. Leroux: 'In mijn 'esthetica' streef ik een zo groot mogelijke coherentie in de gebruikte middelen na. Elk detail - ook licht, geluid, kostuums - verdient aandacht, zodat alles gericht is op het verhelderen van een idee. Dat heeft natuurlijk zijn beperkingen: bij elke choreografie is de finale toets of het als voorstelling 'werkt' of niet. Als choreograaf werk je met tijd en beweging, maar in mijn werk staat vooral de wijze waarop je die ervaart en waarneemt centraal. Ik houd de theatrale middelen bewust beperkt, maar bepaal ze wel tot in het kleinste detail. Net die beperking laat ruimte voor de toeschouwer. Tijd bijvoorbeeld werkt bij mij door zijn tastbare aanwezigheid als duur. Die duur doet in zekere zin het werk, laat de toeschouwer toe zich bewust te worden van zijn waarneming en ervaring.'
Onderzoek
Een oeuvre opgevat als een onderzoek is in de beeldende kunst al lang gemeengoed, maar in de dans
'Gravitations-Quatuor' is een mooi voorbeeld van Leroux' spectaculair onspectaculaire aanpak. De dansers bewegen eindeloos, met onverstoorbaar gelijkmatige tred langs een complexe figuur van cirkels, die met krijt op het podium getrokken zijn. Hoe dichter ze elkaar naderen, hoe meer ze ei zo na naar elkaar toe lijken te vallen. Die wederzijdse gravitatie wijzigt soms onverwacht de baan die ze afleggen: plots lopen ze achteruit rond elkaar, of stoten ze elkaar zonder enige aanraking af. De 'muziek' wordt door de bewegingen zelf opgewekt. De elektronisch versterkte en bewerkte klanken maken zich echter na een zekere tijd los van de bewegingen. Het nieuwe '
'Quasar', op vr. 7 mei om 20.30u. en op za. 8 mei om 22u., 'Gravitations' op wo. 12 en do. 13 mei om 20.30u., telkens in '
Marc Holthof