Date 2004-10-07

Publication De Tijd

Performance(s) What a body you have, honey

Artist(s) Salamon, Eszter

Company / Organization

Keywords salamondonsdekenhoneyhaartooiledenpopbodyfemmedekenachterkantvoor-

Cherchez la femme: GERECENSEERDDANS

Cherchez la femme

GERECENSEERDDANS

'What a body you have,honey'

Dinsdag 5 oktoberKaaitheater Brussel

(tijd) - De Hongaarse Eszter Salamon werd opgeleid als ballerina, maar koos voor hedendaagse dans. Ze danste met Sidonie Rochon, Mathilde Monnier, François Verret en met Xavier Le Roy. Diens koel-analytische werk liet duidelijk sporen na in haar creatie 'What a body you have, honey'. Toch legt ze eigen, intelligente accenten.

De titel 'What a body you have, honey' is een vondst op zich. Wellicht verwacht je daarbij een wulps spektakel. Maar dat is buiten de waard, of toch buiten het ontbreken van leestekens gerekend. Stond er een uitroepteken, dan kon je inderdaad een prikkelpop verwachten. Met een vraagteken krijgt de zin al een heel andere bijklank. Dan was het wellicht eerder een stuk over de beleving van het vrouwenlichaam. Maar nu staat er helemaal niets. Hoe je de zin leest zegt dus iets over je verwachtingspatroon. Net zo dwingt de voorstelling je om de manier waarop je kijkt aan een nader onderzoek te onderwerpen.

Salamon zet daartoe even radicale als sobere middelen in. Vloer en achterwand van het podium zijn wit en egaal verlicht. Muziek ontbreekt. Bij het begin van het stuk is enkel een achteloos neergegooide witte donsdeken te zien, die nauwelijks afsteekt tegen de vloer. Die donsdeken werkt als tegenspeler of dubbelganger voor Salamon. Zij komt op, van top tot teen gehuld in een dik, even vormeloos pak van dezelfde gewatteerde stof. Door haar uitgekiende bewegingen kan je nauwelijks achterhalen wat haar voor- en achterkant is. Soms zakt ze zelfs ineen als een ledenpop zonder ogen. Door de parallel met de donsdeken kan je het beeld meteen ook lezen als: vrouwen krijgen enkel vorm in de blik die je op hen werpt. Maar is die blik wel steeds juist? Salamon maakt dat twijfelachtig. Ze geeft het speurende oog tegenstrijdige hints. Plots maakt de ledenpop bijvoorbeeld een soort grand écart. Een ballerina zowaar. Toch dans dus?

Dat zou in een tweede beweging moeten blijken, als zij onder de deken kruipt. Terwijl ze schuift over de grond laat ze haar dikke pak als een lege cocon achter. Maar de scène duurt te lang om een symbolische lezing (stijl: 'danseres ontpopt zich') toe te laten. Even lijkt ze zelfs te versmelten met het deken. Maar dan komt ze te voorschijn in een wit pakje. Maar ook nu 'klopt' het beeld niet. Door een vreemde haartooi lijkt ze ook nu geen voor- of achterkant, noch een gezicht te hebben. Als je toch een glimp van haar gezicht, met een draaiende tong, opvangt is de associatie met verleiding ver zoek. Tot slot slaagt ze er zelfs in om een naaktscène 'unheimlich' te maken. Ze blijkt tenslotte ook niet volkomen naakt te zijn, want haar vreemde haartooi is een pruik. Je krijgt haar dus nooit echt en volledig te zien. Als ze afgaat verdwijnt ze zelfs volledig achter haar attributen. Pieter T'JONCK

Op 8 en 9 oktober om 20.30u. toont Salamon in de Kaaitheaterstudio's in Brussel 'Reproduction', een voorstelling voor acht dansers die het thema van 'What a body_' verder ontwikkelt. Inlichtingen: 02/201.59.59 of www.kaaitheater.be .