Date 2005-01-13
Publication De Tijd
Performance(s)
Artist(s)
Company / Organization
Keywords porteuses • blush • mauvaises • nouvelles • regie-assistent • maximalist • destijds • originaliteit • torroja • body
Ultima Vez vindt tweede jeugd: ANALYSE | Wim Vandekeybus staat met diverse projecten op podia
Ultima Vez vindt tweede jeugd
(tijd) - Wim Vandekeybus en zijn gezelschap Ultima Vez zijn tegenwoordig niet van de (
Wim Vandekeybus was maar goed twintig jaar oud toen hij zijn eerste werk, 'What the body does not remember' maakte. Hij leerde de stiel als acteur in Jan Fabres 'Macht der theaterlijke dwaasheden'. Op het eerste gezicht vertoonde 'The body' ook heel wat overeenkomsten met Fabres toenmalige theaterwerk. Zo deinsden beiden er niet voor terug hun acteurs aan uitputtende fysieke acties en reëel gevaar te onderwerpen. In 'The body' gooiden de acteurs al hollend betonblokken naar elkaar. Die misten hun medespelers vaak slechts op een haar na. Toch erkenden zowel pers als publiek meteen de originaliteit van Vandekeybus, al kon niemand de vinger leggen op de aard van die originaliteit. Duidelijk was vooral dat tegenover de conceptuele strengheid en weerbarstigheid van Fabres urenlange stukken een veel explosievere energie-uitbarsting stond. De eerste stukken van Vandekeybus werden dan ook overladen met prijzen.
Met 15 jaar afstand merk je dat Vandekeybus' tweede stuk, 'Les porteuses de mauvaises nouvelles', nog steeds
Ligt het aan die andere cast, of is het omdat Vandekeybus' werkwijze en danstaal de afgelopen decennia meer gemeengoed geworden zijn, bij deze herneming springt plots de ijzersterke structuur van de voorstelling in het oog. Terwijl iedereen destijds de mond vol had over de instinctieve reacties van de acteurs op het gevaar dat ze liepen, zie je nu vooral dat elke beweging haast tot op de millimeter gechoreografeerd is. De ruggengraat van de voorstelling wordt gevormd door drie acrobatische dansstukken op drie composities van
Minimalistisch
De verwantschap met de aanpak van Vandekeybus is evident. 'Les porteuses' heeft een flair voor sterke beelden die schaamteloos leunen op het beste wat conceptuele en minimalistische beeldende kunst destijds te bieden had. Ook de bewegingen lijken door de voortdurende herhaling van dezelfde simpele patronen erg minimalistisch. Vandekeybus zet zo'n beelden echter niet theoretisch in, zoals dat in de beeldende kunst gebeurde. Hij gebruikt ze om zuiver theatraal, vaak licht surrealistisch de actie aan te zwengelen. Met ook hier een maximum aan regelrechte opwinding. Je zal hem nooit betrappen op een verhaal of een scherp afgelijnde emotionele inhoud.
Toch duiken in 'Les porteuses' betekenislagen op die destijds, door de verbazing van het moment, nauwelijks opgemerkt werden, maar later doorslaggevend bleken. Vandekeybus heeft een sterk gevoel voor de rituele aard van dans als een niet-psychologische uitdrukking van de strijd tussen de seksen. De slotdans in dit stuk begint als een gewelddadige confrontatie: drie dansers springen telkens weer in volle snelheid over een alleenstaande speler. Kleine accentverschuivingen in de bewegingen en expliciete poses geven die krachtmetingen echter steeds meer het karakter van een ritueel spel van uitdaging en verleiding. De spirit van flamenco-dans is nooit ver weg. De dans ontwikkelt zich tot een reeks duetten tussen man en vrouw, waar innige omhelzingen afgelost worden door een wrede strijd om de bovenhand te halen. Aan het einde rest slechts één figuur op het podium. Destijds Vandekeybus, nu
'Les porteuses' reveleert nog iets anders: als geen ander kijkt Vandekeybus met een begerig oog naar zijn dansers, naar wat ze kunnen en voorstellen. Muizelaar slaat alweer de nagel op de kop: 'Hij zoekt naar een energetische natuurlijkheid. Wim kijkt heel nauw naar wat je lichaam uitdrukt.' Dat bleek echter meer dan eens zijn achilleshiel: in veel latere stukken overwoekerde de aandacht voor een speler de samenhang van het geheel. Pas de jongste jaren, met '
'Les porteuses de mauvaises nouvelles', 11 en 12, 14 tot 16 jan., KVS, Brussel (tel. 02/210.11.00), nadien op tournee. '
saskiav