Date 2005-02-25

Publication De Tijd

Performance(s)

Artist(s)

Company / Organization

Keywords reyniersfranstaligeartiestentheatersbrxlbravodansscenecultuurhuizenkandidatencontinuïteitcircuit

Dwars door de Brusselse dansscene: Dansmarathon in Kaaitheater tijdens BRXLBRAVO-weekend

Dwars door de Brusselse dansscene

Dansmarathon in Kaaitheater tijdens BRXLBRAVO-weekend

(tijd) - Het aantal dansers en choreografen dat in Brussel een plaatsje onder de zon zoekt naast 'grote' gezelschappen als Rosas of Ultima Vez is enorm. Tijdens het kunstenfestival BRXLBRAVO biedt het Kaaitheater het grote publiek een dwarsdoorsnede van die danskolonie, in de vorm van een dansmarathon.

Van 15 uur tot 2 uur 's nachts kan je dit weekend zowel in het Kaaitheater als in de Studio's zo'n 25 korte dansvoorstellingen bijwonen. Op het lijstje staan opvallend veel namen die niet tot de vaste 'stal' van het Kaaitheater behoren. Velen van hen, onder wie Claudio Bernardo, Johanne Saunier, Matteo Moles of Michèle-Anne De Mey, waren de jongste jaren enkel in Franstalige theaters aan het werk. Dat is een bewuste keuze van Johan Reyniers en Petra Roggel, de artistieke leiders van het Kaaitheater.

Reyniers: 'Het uitgangspunt van BRXLBRAVO is dat de cultuurhuizen buiten hun gewone werking treden. Een evenement zoals een dansmarathon zouden we anders, al was het maar wegens van de werklast, nooit organiseren. Een belangrijker verschil met onze gewone werking is de keuze van de artiesten. Als theater volg je een artistieke politiek, die er onvermijdelijk op neerkomt dat je bepaalde artiesten oppikt en andere uitsluit. Dat is hier niet het geval. We hebben alle mogelijke dansers en choreografen gevraagd om te kandideren. We stelden maar drie voorwaarden. De kandidaten moesten in Brussel wonen of werken. De voorstelling mocht niet te lang duren. En ze mocht technisch niet te zwaar zijn, zodat snelle podiumwisselingen mogelijk waren. Bij de selectie hebben we ons onthouden van elk oordeel over artistieke of ideologische keuzes. Je krijgt dus door elkaar abstracte en verhalende dans, conceptuele en romantische dans enzovoort.'

Dat er, op Wim Vandekeybus na, weinig bekende namen op de affiche staan, blijkt voor een deel toeval. Reyniers: 'We hadden natuurlijk graag een bijdrage van Rosas en van Meg Stuart gehad, maar in beide gevallen was dat louter praktisch gezien niet mogelijk. Iemand als Thomas Hauert is wel prominent aanwezig. We stelden tot onze verbazing vast dat we het werk van veel kandidaten niet of nauwelijks kenden. In die zin kan je de dansmarathon als een sociologische studie van het Brusselse dansmilieu beschouwen. We tonen de onderstroom.'

Franstalig circuit

Dat dansers die eerder op het Franstalige theatercircuit georiënteerd zijn hier massaal aanwezig zijn, hoeft volgens Reyniers niet te verbazen. 'Er zijn weinig Vlaamse cultuurhuizen in Brussel. Wie niet bij ons, in de Beursschouwburg of de KVS staat, komt in het Vlaamse circuit dus niet in beeld. Van die drie theaters zijn wij bovendien het enige met een sterke continuïteit in de danswerking. Daaraan danken we trouwens ons ruime en gemengde publiek. Het boeiende van dit evenement is dat het zowel voor ons als voor het publiek een vernieuwde kennismaking betekent met artiesten die hier twintig jaar geleden, toen het danslandschap nog klein en overzichtelijk was, vaker te zien waren. In die tijd staken artiesten ook vlotter de grens tussen Vlaamse en Franstalige theaters over.'

'Voor die artiesten is dit dé gelegenheid om een breder publiek op te zoeken. Je hoort vaak klagen over het gebrek aan speelkansen in de Franstalige gemeenschap. En de situatie verbetert niet. Door het overaanbod aan dansers in Brussel krijgt elke nieuwe generatie het moeilijker. Franstalige theaters hebben bovendien door de band minder continuïteit in hun dansprogrammering. De afwisseling van de wacht gaat zeer snel, terwijl artiesten die twintig jaar geleden begonnen, zoals Rosas, nog altijd artistiek betekenisvol werk afleveren. Het is voor jongere artiesten niet makkelijk zich in dat overvolle landschap voldoende te profileren.'

Maar ondertussen kan de kijker zich dus een nacht lang laven aan een programma waarin je, volgens Reyniers, naar hartelust kan 'zappen'. En dat tegen de luttele prijs van 7 (voorverkoop) of 10 euro. Opgelet: er zijn geen plaatsreserveringen.

Pieter T'Jonck