Date 2005-03-18

Keywords rosasmentorschoolerase-estudentopleidingspacevorstuitdiepenbaduel

Dansberichten van PARTS en Rosas: Studenten en choreografen tonen werk

Dansberichten van PARTS en Rosas

Studenten en choreografen tonen werk

(tijd) - Sinds haar ontstaan kent PARTS, de dansschool die opgericht werd binnen het dansgezelschap Rosas, de gewoonte om werk van studenten aan het publiek te tonen. Dat werk bevat soms echte pareltjes. Rosas biedt de jongste tijd ook een platform aan andere choreografen dan aan Anne-Teresa De Keersmaeker zelf. Van beide zijn er nu toonmomenten.

In de Rosas Performance Space in Vorst staat dit weekend een reeks korte voorstellingen van derdejaarsstudenten op het programma. De PARTS-opleiding duurt vier jaar. De eerste twee jaren willen vooral de kennis en vaardigheden van de studenten uitdiepen. Tijdens de laatste twee moet elke student echter zijn eigen parcours ontwikkelen. De ene legt zich toe op de dans zelf, de andere gaat vooral choreograferen. Medestudenten steken een handje toe om het werk van deze aspirant-choreografen gestalte te geven. De grote kwaliteiten van dit werk zijn te verklaren door de kwaliteit van de opleiding, maar ook door de strenge toetredingsvoorwaarden van de school. Ze rekruteert immers internationaal.

De studenten kiezen in hun werk vaak positie tegenover het curriculum van de school. De opleiding is gebouwd op de inzichten van toonaangevende choreografen als Trisha Brown, William Forsythe en uiteraard Anne-Teresa De Keersmaeker zelf, die de school oprichtte. Daarnaast verzorgt Jan Ritsema ook een initiatie in de toneelspeelkunst. Het eigen werk van de studenten weerspiegelt de jongste jaren echter vaak de 'nieuwere', meer beschouwende stroming die in de hedendaagse dans met choreografen als Jérôme Bel opgang maakt.

Die nieuwsgierigheid naar de nieuwste ontwikkelingen blijkt ook uit de mentor die de studenten kiezen. Wie binnen de opleiding eigen werk maakt, kan immers op kosten van de school een mentor aanspreken. Zo koos Emily Tepper (VS) voor Myriam Van Imschoot, Louise Baduel (Frankrijk) voor Rudi Laermans en David Hernandez en Andros Zinsbrowne (VS) voor Bojana Cvejic. Niet toevallig zijn dat critici en artiesten die sterk betrokken zijn op recente evoluties. Matthieu Bajolet (Frankrijk) koos voor Steven De Belder, die eerder onderzoek deed naar danstheater als dat van Alain Platel. Toch maken de studenten ook buiten de schooluren eigen werk. Ook van dat 'vrije' werk, zonder mentor, wordt een selectie getoond.

Gevestigd

Als kers op de taart biedt PARTS tijdens deze 'showings' ook twee werken van gevestigde choreografen. De Nederlandse Anouk Van Dijk studeerde met de studenten een nieuw werk in. Een fragment van 'Set and reset' van Trisha Brown staat, zoals elk jaar, ook op het programma. In de pauze is er ten slotte ook een improvisatiesessie met David Zambrano.

Rosas ondersteunt daarnaast ook een voorstelling van Johanne Saunier, lange tijd een spilfiguur in Rosas. Zij werkt nu al enkele jaren vaak samen met scenograaf Jim Clayburgh. Met hem maakte ze onlangs 'Erase-E(x)', dat te gast was op het festival van Avignon. Naar analogie met Rauschenbergs 'Erased De Kooning Drawing' uit 1953 overschrijft zij hier bestaande stukken van artiesten als Wooster Group, Anne Teresa De Keersmaeker and Isabella Soupart. Met een intrigerend werkstuk als resultaat.

PTJ

'Parts Student Performances' staat in de Rosas Performance Space in Vorst op 18 en 19 maart om 20u.'Erase-E(x)' staat van 23 tot 26 maart in 'Les Tanneurs', Huidevettersstraat 75, 1000 Brussel. Inlichtingen: tel. 02/344.55.98 of www.rosas.be