Date 2005-03-24
Publication De Tijd
Performance(s) Het stuk met de onmogelijke naam
Artist(s) Montero, Vera
Company / Organization
Keywords lauro • mantero • stemming • nadia • immobiliteit • doffe • wand • toestand • uitbarsting • spelers
Dansen in een extreem lethargische stemming: Vera Montero maakt dansstuk met onuitspreekbare en onschrijfbare titel
Dansen in een extreem lethargische stemming
(tijd) - Een probaat middel om het succes van een dansvoorstelling te dwarsbomen is zonder twijfel dat stuk een onuitspreekbare en onschrijfbare titel mee te geven. Dat deed de
Het stuk dateert al van 2002, maar werd slechts enkele keren opgevoerd, onder meer tijdens het dansfestival
De verbijstering bij het publiek op de eerste opvoeringen was niet gering. Wat te denken van een stuk dat volstrekte doelloosheid als reden van bestaan lijkt te hebben? Toch ligt net daar de 'betekenis' van het werk: het confronteert de kijker met zijn verwachtingspatronen. Het stuk komt ook niet uit de lucht gevallen. Vanaf haar eerste werken, zoals 'Perhaps she could dance first and think afterwards' hanteert Mantero frappante, licht absurde beelden die haar steeds weer dicht in de buurt van een auteur als
Een gesprek met de maaksters,
Lauro: 'Je mag het je wel niet voorstellen als een toestand waarin je onderuitzakt en alles maar laat betijen. Het gaat om het opgeven van je greep op de dingen, om toegeven dat dingen je niet meer toebehoren. Alsof je transparant wordt. Het gaat niet om een toestand van totale ontspanning.'
Totale immobiliteit
Mantero: 'Integendeel zelfs. De improvisatie pakte helemaal anders uit. Ik zag hoe de lichamen van de spelers bij het idee hun greep op de dingen te moeten lossen bijzonder gespannen raakten. Totale immobiliteit sloeg toe. De sfeer in de groep stond voortdurend op uitbarsten, maar tegelijk bleef die uitbarsting altijd uit.'
Dit werk sluit aan op haar vroegere werk, vindt Mantero. 'In mijn werk heb je stukken van een extreme zwaarte, zoals 'E.E.Cummings' en 'Perhaps she could dance first_', maar ook werk dat een soort verlangen opwekt, zoals '
De scenografie van het stuk is merkwaardig. Lauro: 'Het stuk was bedoeld om frontaal, op een klassiek podium gespeeld te worden. De wand van luchtzakken nuanceert dat frontale beeld. Hij lijkt de actie te omarmen. Hij creëert door zijn organische karakter een basistoestand, een stemming. Het idee voor de verbleekte supermankostuums is opgekomen tijdens het werkproces. Je krijgt een beeld dat de kijker enigszins op het verkeerde been zet door de verwijzing naar een speeltuig, naar populair amusement.'
Het stuk met de onmogelijke naam is te zien in het