Date 2005-05-26
Publication De Tijd
Performance(s) Objects for meditation • Three atmospheric Studies
Artist(s) Yang, William • Forsythe, William
Company / Organization William Forsythe Company
Keywords wezenloos • australiër • ontheemding • relevantie • cynisme • dia • ideologie • schilderij • oproepen • kommetje
Kunst met maatschappelijke relevantie: ANALYSE | Yang en Forsythe op KunstenFESTIVALdesArts
Kunst met maatschappelijke relevantie
(tijd) - Het
Een diavoorstelling is zelden synoniem voor een spannend avondje uit. Wie heeft immers een boodschap aan beelden die enkel bij de maker herinneringen oproepen? 'Objects for meditation' van William Yang, een
In dit huis-en-tuinverhaal plant hij echter zorgvuldig de eerste sporen van een grotere context. Een Libanees meisje uit de buurt verwijst naar de ontheemding die velen treft. Dat geldt ook voor de kunstenaar: hij is een etnische Chinees, maar tegelijk
Uit zijn verhalen spreken mededogen voor de ander en een sterk besef van de beperkingen van de menselijke geest. Bitterheid of cynisme zijn Yang vreemd. Hij maakt bijvoorbeeld geen grapjes over een wat wereldvreemde commune waar hij vaak vertoefde.
Yangs dia's werken wellicht hierom: hij verkoopt geen ideologie maar geeft ons een heldere, wat onthechte blik op de wereld. Die blijkt soms toch een mooie plek te zijn. Het gaat niet over wat we belangrijk horen te vinden, maar over wat uniek - soms ook bedroevend - kan zijn in het alledaagse. Het persoonlijke is bij hem nog altijd politiek. Een stellig statement tegen de oorlog ligt voor hem op één lijn met een innige aandacht voor de kleine dingen van het leven.
'Three atmospheric Studies' van de
In een tweede deel duikt een schilderij van een wolkenhemel op. Onder het onregelmatig flikkerende licht schieten de dansers heen en weer over het podium. Het lijken grillige, schichtige gedachten die verdwenen zijn nog voor ze helder geworden zijn. Het schilderij duikt weer op in het derde deel, aan een opening in een hoge houten wand, een rudimentair huis. Naast dat huis staart een vrouw wezenloos voor zich uit op een stoel. Een man becommentarieert de wolkenformaties op het doek, en gaat zonder onderbreking door met de beschrijving van oorlogspuin en lijken. Puin noch lijken zijn aanwezig, maar krijgen vorm in de actie van de dansers. Wat zij doen, tart elke verbeelding. Met uitgekiende klankeffecten maken zij akoestisch een nauwelijks te harden misbaar, dat verdubbeld wordt door een orgie van chaotische bewegingen. Forsythe zit je werkelijk op de huid door het ontketende podiumgeweld. De identificatie met de wezenloos toekijkende vrouw is compleet.
Die verstomming wordt woede als een danseres deze vrouw benadert. Haar stem is zo gemanipuleerd dat ze klinkt als een
Pieter T'JONCK
saskiav