Date 2006-02-08
Publication De Tijd
Performance(s) Directory #3: Tattoo
Artist(s) Plischke, Thomas • Deufert, Kattrin
Company / Organization
Keywords directory • plischke • deufert • groepschoreografie • tattoo • machnik • toebehoren • estafette • algemene • onderscheidingen
Artistieke tweeling maakt eigenzinnige groepschoreografie: Voorstelling draait rond spanning tussen gelijkenis en verschil
Artistieke tweeling maakt eigenzinnige groepschoreografie
Voorstelling draait rond spanning tussen gelijkenis en verschil
(tijd) - De artistieke tweeling
Hun '
Het idee van de artistieke tweeling is daaruit gegroeid: vergeleken met duo's als broer en zus of man en vrouw is de tweeling een buitenbeentje: niet mannelijk, niet vrouwelijk, geen duo maar ook geen eenheid. Bij een 'artistieke' tweeling valt ook het onderscheid auteur-uitvoerder weg. Al die onderscheidingen zijn, volgens de tweeling, ficties die voorbijgaan aan het feit dat mensen met elkaar niets delen dan verschillen.
Estafette
'
Ze vonden het antwoord in een simpele omkering van het woord choreo-grafie, 'beweging-schrijven'. Ze lieten iedereen een tekst schrijven over een persoonlijke herinnering. Die werd doorgegeven aan een andere danser om er bewegingen bij te verzinnen. Die schreef zijn bewegingen dan neer in een nieuwe tekst, die bij een volgende danser belandde. Die estafette van schrijven-bewegen-schrijven ging door tot het materiaal weer bij de oorspronkelijke verteller belandde. Zo ontstonden vijf boeken met notities en vijf bewegingsreeksen zonder auteur. Maar elke danser bleef dat gedeelde materiaal op zijn manier uitvoeren.
Die spanning tussen wat de dansers delen, het bewegingsmateriaal, en wat hen onderscheidt, de persoonlijke, concrete belichaming ervan, vormt de kern van de voorstelling. Slechts één keer wordt, bij wijze van contrast, een beweging unisono uitgevoerd. Componist Machnik ging met de geschreven neerslag van dat ontwikkelingsproces aan de slag om zijn elektronische score te maken.
Vruchtbaar
Waar dat toe leidt? Dat beweging een medium wordt om verhalen over te dragen. Iedereen, ook in het gewone leven, vult eenzelfde beweging altijd weer op een strikt persoonlijke manier in. Doorgaans overheerst het fictieve idee van een algemene, door iedereen gedeelde anatomie. Elk individu is dan slechts een verbijzondering van dat algemene idee. Zo wordt steeds het algemene, nooit het verschillende, bevestigd. In politiek turbulente tijden als deze, is hun benadering van de ander wellicht vruchtbaarder, besluiten Deufert en Plischke.
'
Op 17 februari staan '
saskiav