Date 2006-02-27
Publication De Morgen
Performance(s) Pas maar al gerot
Artist(s) Boulogne, Marijs
Company / Organization
Keywords boulogne • gerot • baby • gehaakte • marijs • voddenbaal • atelier • instrumenten • tocht • onbegrijpelijke
Maniak met pop
Theater l Pas maar al gerot van
Anderhalf jaar lang werkte
Pas maar al gerot begint vederlicht: het publiek kan een kijkje nemen in het atelier waar de pop gemaakt werd. In dat atelier staan ook wetenschappelijke instrumenten, maar hun rol hier is niet meteen duidelijk. Eens het publiek gezeten is,
Het theaterpubliek wende de laatste decennia aan heel wat. Bloed, excrementen, blote lijven en zelfs marteling kunnen nog wel eens een wenkbrauw doen fronsen, maar het gros van het publiek heeft wel begrepen dat dat enkel een nieuwe manier is om ernstige zaken voor te stellen. Maar 'voorstellingen' blijven het: je bewaart vanuit je fauteuil altijd een veilige afstand. Niet zo met Pas maar al gerot. Je wordt van dit stuk op een vage, lastige manier ongemakkelijk. Zonder ook maar een spoortje blood and gore. De pop is onbetwijfelbaar een pop en geen babylijkje. Maar toch is er een onbegrijpelijke spanning tussen de rustige, bijna geamuseerde toon
Boulogne houdt zelfs niet op bij de buitenkant van haar pop. Ze gaat over tot een autopsie. De instrumenten uit het atelier komen er aan te pas om een endoscopie te doen van gehaakte darmpjes en longen. De tocht door het poppen-/kinderlijk ontaardt zo op een bizarre manier in een tocht door de kronkels van
Wat vertelt zo'n voorstelling dan? Dat ons denken niet veel meer voorstelt dan een voddenbaal? Dat we op zeer eigenaardige manieren met verlies en pijn omgaan? Dat processen als 'denken' of creëren' geen heldere constructies zijn om vat te krijgen op de werkelijkheid, maar onbegrijpelijke black boxen? Iets van dat alles wellicht?
Waar en wanneer 24 en 25 februari,
Pas is een pop, een dooie pop, maar een pop. Of toch niet?
(Foto RV)