Date 2006-03-16
Publication De Morgen
Performance(s) Colours may fade
Artist(s) Diaz de Garaio Esnaola, Juan Kruz • Dudley, Joanna
Company / Organization
Keywords dudley • garaio • esnaola • diaz • telefoon • fade • colours • papier • tarten • kamer
De woorden en de werkelijkheid: Een voorstelling die beantwoordt aan de pure surrealistische traditie
De woorden en de werkelijkheid
Een voorstelling die beantwoordt aan de pure surrealistische traditie
Performance l
Colours may fade van
Op het podium staat een grote doos. Als de flappen openklappen onthullen ze een kamer die op zijn zijde gekanteld is. Midden in de kamer zitten twee mensen aan een cafétafeltje. Ze spellen de vellen papier waarmee het tafelblad bestrooid is en annoteren die ook driftig. Rond de tafel, op de grond, ligt nog meer papier. Klaarblijkelijk proberen de twee elkaar al een hele tijd iets te verduidelijken op dat papier, maar kort na de aanvang van het stuk geven ze dat op. In de plaats daarvan nemen ze hun toevlucht tot klanken en gebaren. Grommen, zingen, kwetteren, piepen, armzwaaien, kronkelen; het repertoire van de Garaio
Dit surrealistische gebeuren wordt een uur lang, met veel variaties, doorgezet. Maar de basisopzet blijft: twee mensen die een nieuwe klankentaal bedenken. Hun probeersels doen denken aan de nonsensikale klankgedichten van de dadaïsten in
Tot de werkelijkheid haar rechten herneemt. Op het einde van het stuk liggen de twee performers op de grond. Er begint water uit hun lichaam en uit de muren van de kamer te stromen. En water loopt recht naar beneden, zelfs al staat de wereld in dit stuk op zijn kop. Er zijn dus nog zekerheden, zelfs in de totale surrealistische verwarring.
waar en wanneer Stuk,
Diaz (l.) en