Date 2006-05-16
Publication De Morgen
Performance(s) D’un soir, un jour
Artist(s) De Keersmaeker, Anne Teresa
Company / Organization Rosas
Keywords debussy • jour • soir • sterfelijkheid • jeux • après-midi • sensualiteit • verticaal • stravinsky • benjamin
'Dansen op de aarde is als dansen op je eigen sterfelijkheid': Anne Teresa De Keersmaeker over 'D'un soir, un jour'
'Dansen op de aarde is als dansen op je eigen sterfelijkheid'
Op muziek van
door
Je bent altijd sterk met structuur begaan, terwijl de muziek van Debussy net vrij amorf lijkt. Wat trok je er toch in aan?
"Dat er geen structuur zit in die muziek is een misverstand. Dat ontstond omdat zijn compositietechniek de filmmuziek aankondigde. Men is het voorbeeld gaan verwarren met de navolging. Toch is die muziek precies gearticuleerd en transparant. Alleen volgt ze niet de traditionele schema's. Vergelijk het met het gedicht van
"Je kunt zeggen dat Debussy met de grootst mogelijke precisie vaagheid creëert. Dat is een grote kwaliteit. Hij creëert een constante flow met zijn steeds evoluerende thema's. Alles gebeurt in de overgangen, alles blijft in beweging, niets staat vast. In
Naast Debussy zijn ook
"Het is omgekeerd:
"Stravinsky vormt tweemaal de overgang, als een soort contrapunt. Hij was een groot bewonderaar van Debussy. Zijn
"
Je danstaal put uit vele bronnen. Je opent met een citaat uit
"Dat is een kwestie van hard werken. Schrijven op muziek is een van mijn fascinaties. Dit stuk stelt de vraag hoe je daarbij omgaat met het verre en het recente verleden, met de 'grote' geschiedenis en het eigen verhaal van mensen met wie je werkt. Ik vertaal dat in termen van architectuur: de opdeling van tijd en ruimte in energiepatronen. Schrijven is meteen een verhaal vertellen met een concrete groep van mensen. Mooie mensen, geen dansmachines."
Werk je daarom alle variaties van solo's, duetten, trio's en groepsportretten zo in detail uit?
"Het stuk construeert vele polariteiten tussen individu en groep, mannen en vrouwen. In
De choreografie speelt op de spanning tussen enerzijds alles wat zich laag bij de grond, op een vloer van klei afspeelt en anderzijds de uitbundige momenten als er op tafels gedanst wordt.
"Die tegenstelling vertolkt een essentieel gevoel van de muziek. Dansen op de aarde is als dansen op je eigen sterfelijkheid. Het stof van de klei is als as die opwaait en weer gaat liggen. Dansen op tafels staat voor het feestelijke. Hogerop staan. Verticaal tegenover horizontaal. Een uitbarsting van energie die samengaat met een treurmars.
"
Behalve klei op de vloer en enkele tafels is een technisch raster van tl-buizen dat zichtbaar stijgt en daalt het enige 'decor'. Waarom schuw je elke podiumillusie?
"Het raster dat stijgt en daalt, versterkt de spanning tussen verticaal en horizontaal. Het ontbreken van illusie versterkt het romantische potentieel van de muziek. Net als in
"Een decor zonder illusie schept een juiste verhouding tussen wat er concreet te zien is en wat zich in het hoofd van de kijker afspeelt. De verbeelding versus het harde clair-obscur van de belichting. Het echte wordt echter, en daardoor wordt de illusie
De verbeelding zit wel zichtbaar in de kostuums, die heel fantasierijk zijn.
"Kostuums zijn een bron van sensualiteit. Kleuren en texturen van stoffen kunnen licht en transparant of donker en zwaar zijn. Kostuums zijn extravagant of doordeweeks, abstract of anekdotisch. Dat creëert een veld van sensuele ervaring. Bij sensualiteit en erotiek vind ik elke vorm van circusachtig exhibitionisme misplaatst. Hoe
'Schrijven op muziek is een fascinatie. Dit stuk stelt de vraag hoe je daarbij omgaat met de 'grote' geschiedenis en het verhaal van mensen met wie je werkt'
n Een beeld uit de nieuwe dansvoorstelling van Rosas.