Date 2006-10-13
Publication De Morgen
Performance(s) Happy/Ending
Artist(s)
Company / Organization Superamas
Keywords ending • happy • roddelen • hapering • derrida • mijlpaal • skelet • oplossen • doorsneden • big
Superamas stelt vragen over succes en geluk in 'Happy/Ending'
Superamas stelt vragen over succes en geluk in 'Happy/
Theatrale mijlpaal van vluchtig geluk
Het
Door
De formule van
Die verhaaltjes zijn inderdaad slechts een skelet. Ze worden voortdurend, met kleine variaties, herhaald. En ze haperen voortdurend: onverwacht staan de acteurs even stil zodat hun woorden blijven nazinderen. Herhaling en hapering doen je nadenken over wat er hier aan de hand is. Dat is meer dan het lijkt.
Het cynische verhaaltje van de mannen wordt zo plots doorsneden door een uiteenzetting van de etholoog
Hetzelfde geldt voor de vrouwelijke tegenhanger van de plot. Die wordt doorsneden door extra scènes: een melodrama over onvervulde kinderwensen en een clichématig filmbeeld van een auto-ongeval. Door al die varianten op het scenario wordt zichtbaar waar het steeds om draait: het verlangen naar geluk en succes, en het liefst beide samen.
De beelden van een carcrash representeren daarbij het unheimliche gevoel dat al wat we daartoe ondernemen een illusie is die zomaar kan oplossen in het niets, de dood. Een film over een therapeutische sessie toont op karikaturale wijze hoe illusoir die notie van geluk ook werkelijk is. Succes wordt dan weer te kijk gesteld in een film over de doorbraak van Superamas zelf in de VS. Dat is overigens ten dele waar. Daardoor blijkt echter vooral dat de groep geen belerend vingertje uitsteekt maar zelf getekend is door een alomtegenwoordig discours over succes.
'Happy/ending' eindigt met een ontwapenend slotmoment:
Te zien in
n In een van de twee skeletverhaaltjes roddelen drie vrouwen over elkaar en anderen. Zij verlangen naar geluk en succes.