Date 2007-04-26
Publication De Morgen
Performance(s)
Artist(s)
Company / Organization
Keywords muhka • akerman • asselberghs • films • evacuation • kino-eye • gezichten • chantal • chambre • zwart
Antwerpen toont cinema met een bakkes maar zonder smoelen
Tot 26 mei kun je in het
door
Er is vooral film en video te zien, maar ook muziek, dans, installaties en lezingen waarin het beeld 'gespaard' blijft van het menselijke gelaat. Asselberghs: "Wij zijn tegen menselijke gezichten in beeld. Wij kiezen voor het lege beeld."
Wat stoort jou aan het menselijke gelaat in film?
Herman Asselberghs: "Het probleem is niet dat gezicht op zich, wel dat we in alle media voortdurend aangekeken worden door gezichten. Ze worden beschouwd als het summum van emotie. Meteen staan ze symbool voor de 'emocratie' die ons beheerst. Beelden van gezichten ervaren we als een rechtstreekse uitdrukking van emoties. Zulke beelden willen ons doen geloven dat ze direct communiceren, en dus superduidelijk zijn. Ik wantrouw dat nogal. Geen enkel beeld is 'duidelijk' of eenvoudig. Dit evenement is een oefening in precies kijken naar beelden die op het eerste gezicht niets vertellen."
Wat is de inzet?
"Als je de menselijke figuur weglaat, wordt een beeld vaak als leeg ervaren. Wij willen kijken wat er dan gebeurt. Volgens mij wordt de kijker zich veel meer van zichzelf bewust, ervaart hij veel sterker dat hij kijkt. Noem het presence of absence. Hoewel zulke films en beelden natuurlijk geen mainstream zijn, kennen ze toch een lange traditie.
Dat kun je toch maar één keer doen?
"Natuurlijk. Daarom hebben we ook een breed gamma van films samengesteld waarin de mens altijd op een of andere manier ontbreekt. In de films van
Wat 'zegt' dat dan?
"Elk beeld, zelfs al ervaren we het als leeg, zegt iets. Eens je naar een beeld kijkt, al is het een zwart vlak, ontstaat er een zeker engagement. Het zegt iets en dus is het niet meer leeg."
Dan maar geen foto van jou bij dit artikel?
"Dat heeft geen inderdaad geen zin."
Kino-Eye #7 -