Date 2007-06-07

Publication De Morgen

Performance(s) Materia and Potentiality

Artist(s) Segarra, Norberto Llopis

Keywords norbertopotentialityllopissegarramateriakijkjepedagogischeblokkenkunstenaarskeuken

Podiumkunsten en hoe ze te leren aan jongeren: De Bank uit Gent en DasArts uit Amsterdam bevruchten elkaar

Podiumkunsten en hoe ze te leren aan jongeren

De Bank uit Gent en DasArts uit Amsterdam bevruchten elkaar

DasArts, een voortgezette podiumkunstenopleiding in Amsterdam, vroeg het Gentse De Bank, een vrijplaats voor Belgische kunstenaars, om eens op bezoek te komen. Van vandaag tot zaterdag is het omgekeerd en doen de Amsterdammers hun ding in Gent.

door Pieter T'Jonck

GENT l Kun je jonge kunstenaars helpen? Thomas Berhardt dacht van niet. Zowel Ritsaert Ten Cate in Amsterdam als Dirk Pauwels (samen met Victoria) in Gent wilden het toch proberen, de een met DasArts, de ander met De Bank.

Het pedagogische model van DasArts is erg specifiek, maar zo succesvol dat het ondertussen school maakte in heel Europa. DasArts organiseert geregeld 'thematische blokken': intensieve workshops over één thema onder begeleiding van een 'mentor'. Na zo'n workshop horen de deelnemers zelf een werk te presenteren over die thematiek. Na twee blokken kunnen ze een individueel traject uitzetten. Een halfjaar zoeken ze, zonder veel productiedwang maar met stevige inhoudelijke en praktische begeleiding, naar 'hun ding'. Om af te studeren moeten ze echter een 'echt' werk maken, dat ook in een 'echte' kunstinstelling getoond moet worden. Nicola Nord, de Duitse die op het laatste Kunstenfestival Little Red (Play): Herstory bracht, maakte dat stuk bijvoorbeeld als afstudeerproject in DasArts.

Als jonge kunstenaars één probleem hebben, dan is het wel dat ze steeds weer naar geld en producenten op zoek moeten. Zo ontbreekt vaak de tijd om grondig op dingen in te gaan. De Bank in Gent wil dat verhelpen: het biedt zes kunstenaars middelen en ruimte om twee jaar zonder die druk te werken en met elkaar te overleggen. Dat werpt ondertussen, in de vorm van toonmomenten en kleine stukken, vrucht af. Als je beide instellingen vergelijkt, rijst uiteraard de vraag wat nu de beste aanpak is om kunstenaars te begeleiden. Moniek Toebosch, beeldend kunstenares en huidige directrice van DasArts, besloot ter gelegenheid van het tweejaarlijkse festival DasArts Daily de vraag publiek te stellen. Ze nodigde De Bank uit om elkaar enkele dagen in Amsterdam te besnuffelen. Vanaf vandaag tot zaterdag gaat het de andere richting uit: DasArts is te gast in Gent.

Het publiek mag tijdens deze groot-Nederlandse ontmoeting mee een kijkje nemen in de interne keuken van beide huizen. Over de gevolgde pedagogie wordt tijdens de video De stellingen betrekken gediscussieerd tussen Nederlanders en Vlamingen. Zaterdag wordt die discussie live voortgezet. Je kunt ook, eveneens live, meemaken hoe DasArts tijdens 'Chips and Dips' studentenwerk evalueert. En dat is maar een greep uit het 'pedagogische' luik van het programma.

Maar er is meer: er is ook uitstekend werk van DasArtsstudenten en leden van De Bank te zien. Vrijdag toont de Spaanse choreograaf Norberto Llopis Segarra bijvoorbeeld Materia and Potentiality. In dat stuk vol dwaze sprongen en onzekere momenten steekt hij op een briljante manier de draak met ons verlangen om alles van naaldje tot draadje te willen bevatten.

Het hele programma: www.dasarts.nl of www.victoria.be.

Het publiek mag mee een kijkje nemen in de interne keuken van beide huizen

n Vrijdag toont de Spaanse choreograaf Norberto Llopis Segarra van DasArts Materia and Potentiality.