Date 2007-06-18
Publication De Morgen
Artist(s) Cherkaoui, Sidi Larbi
Company / Organization
Keywords myth • schaduw • getal • mijn • tempus • fugit • cherkaoui • foi • mythologie • vader
Choreograaf Sidi Larbi staat met 'Myth' in deSingel
De mens en zijn schaduw
Tien dagen voor de première van '
door
Waarover gaat
Het
"Het stuk draait om vijf personages die in een grote wachtzaal voor een gesloten deur zitten. Misschien wachten ze op de dokter, maar de plek zou ook het vagevuur kunnen zijn. Als je Foi gezien hebt, herken je enkele figuren, al bevinden ze zich nu in een andere fase van hun leven. Ze zijn verbitterder of meer terneergeslagen. Of zijn ze dood, en zien we ze in het hiernamaals? Wat achter die deur ligt, is en blijft een raadsel. Misschien ligt daar de hemel, of keren ze via die weg naar de aarde terug, of misschien hebben ze een ontmoeting met de grote dokter God? Dat blijft open. De boeken en
Wat overkomt deze personages? Welke rol spelen de andere performers?
"Foi was gebaseerd op het getal drie. Drie is in de tarot de koningin, de Venus of de moederfiguur. Het decor telde ook drie wanden.
Wat wil je ons daarmee tonen?
"Ik wil tonen dat alles een geheel vormt. We kunnen niet doen alsof wij losstaan van de rest van de wereld, zelfs niet van de lucht die we inademen. Ook die wordt een deel van ons. Als je opgroeit, leer je de grens afbakenen tussen waar je zelf eindigt en het andere begint. Een zuigeling kent die grens nog niet. Maar die grens ligt nooit volledig vast. Al wat rondom je gebeurt, beïnvloedt je emoties, je manier van zijn. Je moet dus met alles bezig zijn. Dat is de betekenis van de schaduwen. Die stellen alles voor wat we uitsluiten. Ik wil mensen tonen dat ze zich niet kunnen afscheiden van hun schaduw."
Je performers hebben een grote inbreng in de ontwikkeling van het stuk. Hoe ga je om met het materiaal dat zij leveren?
"Meestal geeft men choreografen de raad: kill your darlings. Ik doe het omgekeerde. Ik probeer zoveel mogelijk te behouden. Je kunt alles proberen te raffineren tot zijn zuiverste vorm, maar dat levert enorm veel afval op. Dat wil ik vermijden. Je moet alles gebruiken, maar elk ding moet wel zijn juiste plaats krijgen. Als iets niet klopt, dan betekent dat niet noodzakelijk dat het op zich slecht is, maar wel dat het niet op het juiste moment komt. De twee kanten van mijn persoonlijkheid komen hier aan bod. Aan de ene kant ben ik gek op het emotionele en irrationele van het creatieproces. Maar mijn analytische kant spoort mij ertoe aan om die dingen samen te brengen tot een script dat consequent is en voor iedere speler klopt. Ik zet voor iedereen een lijn, een verhaal uit. Iedereen krijgt zijn huisje. Dat is mijn democratische kant. Ik wil vooral luisteren naar wat iedereen inbrengt. Op die manier stel ik ook voortdurend alles in vraag om te voelen wat het beste is op een bepaald moment."
Muziek
"Ik leg graag verbanden tussen mijn voorstellingen, ook muzikaal. Voor Tempus fugit groef ik mij helemaal in de muziek uit de veertiende eeuw in, nu grijp ik naar de periode daarvoor, de polyfone muziek uit de dertiende eeuw. Ik heb het geluk dat de
Van 20 tot 27 juni in deSingel,
n