Demonen en obsessies in de kapel: > Podium > Confronterend theater op het Internationale Brigittinenfestival te Brussel
Demonen en obsessies in de kapel
> Podium > Confronterend theater op het Internationale Brigittinenfestival te Brussel
Al zowat tien jaar luidt het Internationale Brigittinenfestival het theaterseizoen in met klein, maar vaak intrigerend werk. Het door de stad Brussel ondersteunde festival in de Marollen is wars van elk hokjesdenken.
DOOR PIETER T'JONCK
Het Internationale Brigittinenfestival kon in het verleden niet rekenen op hoge subsidies en kampte met de ruimtelijke en technische beperkingen van de kapel. Toch stelden de artistieke leiders Monique Duren en Patrick Bonté steeds een aantrekkelijk programma met een heel eigen signatuur samen. Ook dit jaar tast het geselecteerde werk de grenzen tussen disciplines als theater, dans of muziek af. Die keuze is niet ingegeven door een theoretische bevraging van het theater, maar heeft te maken met hun voorliefde voor kunstenaars die hun persoonlijke demonen, obsessies en vragen op het podium vormgeven. Of zoals Duren en Bonté het zelf uitdrukken: "we houden van werken die het mysterie van het bestaan aftasten en steeds weer op zoek gaan naar nieuwe metaforen en beelden die ons bekoren of met afgrijzen vervullen". Daarbij kun je hen niet van hokjesdenken beschuldigen. In het programma van 2007 tref je naast zeer expressionistisch of barok theater zoals het werk van Abattoir Fermé of Romeo Castellucci ook het meer cerebrale werk van de Deense choreografe Mette Ingvartsen aan. Dat leidt ook dit jaar tot spannende confrontaties tussen een twaalftal kleinere en grotere producties. Met enig puzzelen kun je op één avond trouwens meerdere stukken na elkaar zien.
2007 is een scharnierjaar voor het festival. Enkele jaren geleden besloot de stad Brussel immers om de werking een stevige duw in de rug te geven, onder meer door de infrastructuur van de kapel te verbeteren, maar ook door ruimte te bieden aan kunstenaars om er het hele jaar door te werken. Een en ander kadert in een politiek om deze verpauperde hoek van Brussel, waar de littekens van de Noord-Zuidverbinding nog steeds zichtbaar zijn, een nieuwe bestemming te geven. Samen met Recyclart, een kunstenorganisatie voor jongeren die huist in het voormalige Kapellekerkstation én theater Les Tanneurs in de Huidevettersstraat, definieert de Brigittinenkapel immers een buurt waar culturele infrastructuur en wonen elkaar wederzijds versterken.
Ondertussen is de renovatie van de kapel afgerond. De Italiaanse architect Andrea Bruno won de wedstrijd voor de verbouwing van de kapel met een in zijn eenvoud erg overtuigend voorstel. In plaats van de kapel uit te breiden met allerlei aanbouwsels om plaats te bieden aan de broodnodige dienstlokalen plaatste hij naast de bestaande kapel in natuur- en baksteen een volume met exact dezelfde afmetingen. Een dubbelganger, kortom, maar wel uitgevoerd in staal en glas. Dit nieuwe complex werd al ingewijd met een hele rist voorstellingen, die een meer intensieve werking van dit kleine Brusselse kunstencentrum inluiden.
Brigittines International Festival loopt van 23 augustus tot 8 september. Info via www.brigittines.be.
n Abattoir Fermé (boven) mag zijn duivels ontbinden op het Brigittinenfestival, dat zijn honk heeft in de door de Italiaanse architect Andrea Bruno gerenoveerde Brigittinenkapel(r.).